Radio 2

Wielerwedstrijd E3 Harelbeke pakt uit met veilige nadarhekken én robots die koorts meten

De organisatie van de wielerwedstrijd E3 Classic in Harelbeke pakt uit met veilige nadarhekken voor aan de finishlijn. Die hekken zijn gemaakt door het bedrijf Boplan in Moorsele. "Zo wordt de zone aan de finish veiliger, zowel voor de wielrenners als voor het publiek", klinkt het.

De zware val van de Nederlandse renner Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen heeft het bedrijf Boplan in Moorsele aan het denken gezet. "Jakobsen werd toen in volle eindsprint in de afsluitingen geduwd. Daar hield hij lelijke verwondingen aan over. Daarom wilden we veiligere nadarhekken ontwikkelen en die worden nu voor het eerst gebruikt in de E3 Classic in Harelbeke."

"Het grootste voordeel is dat de renners zich niet meer kunnen kwetsen, omdat de nieuwe nadarhekken uit kunststof bestaan", zegt Jacques Coussens, organisator van de E3 Classic. "Valpartijen kan je natuurlijk niet vermijden, maar de kans op blessures is veel kleiner dankzij deze polymeren hekken. Ze kaatsen de renners als het ware een beetje terug."

De nadarhekken zijn 1 meter 40 hoog en zijn volledig gesloten. Dat heeft een goede reden. "Zo kunnen de renners niet meer blijven haperen aan het publiek", zegt Coussens nog. "Ik merk veel interesse bij andere organisatoren. Deze gele nadarhekken zullen ook gebruikt worden in de wielerwedstrijd Gent-Wevelgem."

Robots als bloemenmeisjes

Naast een veiligere, wordt het ook een futuristische versie van de wielerwedstrijd. "We gaan bijvoorbeeld robots gebruiken", gaat Coussens voort. "Die zullen onder meer controleren of de journalisten, die verslag uitbrengen van het evenement, hun mondmasker wel dragen en of ze geen koorts hebben. Ook de vochtigheidsgraad in de persruimte en op andere binnenlocaties wordt door die robots in de gaten gehouden." 

Na de wedstrijd, tijdens de ceremonie, zullen ze zelfs het werk van de bloemenmeisjes overnemen. "Die mogen helaas niet komen. Maar tijdens de ceremonie moet er nog altijd iets afgegeven worden en dat zal nu gebeuren door robots."

Meest gelezen