Ook Nokere Koerse maakt veiligheidshandboek voor renners: “We willen dat iedereen veilig over de finish geraakt”

Na Kuurne-Brussel-Kuurne maakt nu ook de organisatie van Nokere Koerse een risicoanalyse om valpartijen in het peloton te voorkomen. De organisatie heeft een document van 131 pagina’s gemaakt die de ploegen vooraf kunnen inkijken. “Daarin staan foto’s en aanwijzingen zodat de renners op een veilige manier langs het parcours kunnen gaan”, zegt organisator Robrecht Bothuyne.

De organisatoren van de wielerwedstrijd Nokere Koerse hebben voor het eerst een risicoanalyse gemaakt van het parcours om valpartijen te voorkomen. In het uitgebreid verslag van 131 pagina’s worden alle mogelijke obstakels in kaart gebracht. “De ploegen kunnen alles op voorhand bekijken, zodat ze de renners kunnen briefen en zelfs tijdens de wedstrijd via de oortjes kunnen inlichten over hindernissen”, zegt organisator Robrecht Bothuyne.

Ook de organisatie van Kuurne-Brussel-Kuurne bereidde twee weken geleden een veiligheidsboek voor met alle gevaarlijke punten op het parcours. Dat kon op heel wat positieve reacties rekenen bij de verschillende ploegen. “Dit is een grote meerwaarde voor de veiligheid van de koers”, zei Erik van Lancker, ploegleider bij Israel Start-Up Nation, daar toen over.

We hebben elke vierkante meter van het parcours in kaart gebracht 

Organisator Robrecht Bothuyne

Het vergde een hele inspanning van de organisatie om alle gevaren te bundelen, want het parcours van Nokere Koerse is zo’n 195 kilometer lang: “We hebben elke vierkante meter in kaart gebracht, en gekeken naar waar er putjes, paaltjes, verkeersborden, drempels of andere mogelijke obstakels zijn. Zo willen we ervoor zorgen dat alles zo veilig mogelijk kan verlopen.”

Naast het veiligheidshandboek is er ook nagedacht over concrete maatregelen op het parcours zelf. “We zijn volop bezig met het plaatsen van stootkussens en signalisatie. Daarmee willen we bereiken dat, als er toch een valpartij zou gebeuren, het nog steeds relatief veilig afloopt. We voorzien ook extra stewards en seingevers”, geeft Bothuyne mee.

Meestal nerveus koersverloop

De organisator geeft mee dat de extra veiligheidsmaatregelen er komen op eigen initiatief: “Dit is iets wat we zelf beslist hebben, om zo wat voorsprong te kunnen nemen op de verplichtingen die later nog vanuit de UCI zullen komen. We willen echt een statement maken dat Nokere Koerse een veilige wedstrijd is.”

De Oost-Vlaamse koers ligt vroeg in het seizoen en trekt doorgaans veel jonge deelnemers aan. “Dan krijg je meestal een heel nerveus koersverloop. Dat vergt natuurlijk extra aandacht voor de veiligheid van het parcours zelf, want we willen ervoor zorgen dat elke renner uiteindelijk over de finish kan geraken”, besluit Bothuyne.

Meest gelezen