GIF van "Thuis"-personage Nancy gaat viraal met 1,2 miljard views

Een GIF van het populaire "Thuis"-personage Nancy De Grote is al meer dan 1,2 miljard keer bekeken. Het personage was al populair op televisie en nu dus ook op het internet. Maar wat is een GIF juist en waarom is het zo populair? Dat legt Frederik El Massri, digital creative bij het Creative Lab van de VRT én GIF-expert, uit.

De soap "Thuis" op Eén is immens populair. Zo werden de afleveringen van de reeks intussen al meer dan 8 miljoen keer gestart op VRT NU, het streamingplatform van de VRT, sinds het 26e seizoen van Thuis op 31 augustus vorig jaar van start ging. En die populariteit is niet alleen zichtbaar op VRT NU, maar nu ook op het internet zelf. Daar is een GIF van het populaire "Thuis"-personage Nancy De Grote al meer dan 1,2 miljard keer bekeken.

Een GIF, afkorting van graphics interchange format, is een afbeelding die er op het internet uitziet als een video zonder geluid, die zich steeds herhaalt. Je hebt GIFs van schattige katten, opvallende gezichtsuitdrukkingen of van een scène van een bekende film. En nu dus ook van de soap "Thuis".  De meeste GIFs komen terecht op Giphy, de website die ontelbare GIFs van over de hele wereld verzamelt. En daar vind je ook een GIF van Nancy uit "Thuis".

De grote doorbraak van Giphy kwam er door het succes van de sociale media en de stickers, dat zijn GIFs met transparante achtergrond. De Giphy-databank is intussen verwerkt in apps als Whatsapp, Facebook Messenger en Instagram. De GIFs worden daar gebruikt om bepaalde emoties uit te drukken of als reactie in een online gesprek. 

Kijkcijferkanon, zelfs tot in Italië en Amerika

Wat begon als een experiment mondde uit in een kijkcijferkanon. Dat vertelt Frederik El Massri, digital creative bij het Creative Lab van de VRT: "Ik had nooit gedacht dat die GIF zo populair zou worden. We hadden die in 2016 bij wijze van experiment gemaakt, om de effecten ervan te bestuderen. Want in die tijd waren stickers nog vrij nieuw."

“Je kon die toen voor het eerst versturen via iMessage op je iPhone. Zo kwamen we op het idee om "Thuis"-GIFs te maken. Om onze stickers ook aan Android-gebruikers aan te bieden, hadden we ze geüpload op Giphy, ‘de Google van de GIFs’. Sindsdien kan iedereen de VRT-GIFs delen", vertelt hij. Ondertussen heeft Giphy samenwerkingen lopen met grote namen zoals NBA en Manchester City, maar de VRT was die grote partners dus voor.

Frederik El Massri, digital creative bij het Creative Lab van de VRT

Veel VRT-GIFs komen uit iconische programma’s, zoals bijvoorbeeld "F.C. De Kampioenen" vertelt Frederik El Massri: “Twee jaar geleden hebben we voor "F.C. De Kampioenen" stickers gemaakt om jezelf mee te verkleden, zoals een snor of een pruik. Het is absurd om te merken dat een banale snor, die ik op twee minuten heb gemaakt, tot wel 10 miljoen keer wordt bekeken."

“We hebben ooit ontdekt dat een GIF van "Sporza" de meest gebruikte GIF was in Italië om liefde uit te drukken. Dat nieuws werd opgepikt door de Amerikaanse krant The New York Times. Als een internationale ster een VRT-sticker deelt, merk ik ook dat ons bereik enorm stijgt. De volgers en fans van die beroemdheid zullen de stickers dan ook delen. Dat brengt de bal aan het rollen”, zegt hij.

Een GIF van "Sporza" was de meest gebruikte GIF in Italië om liefde uit te drukken.

De perfecte GIF is herkenbaar, raar en makkelijk vindbaar

GIFs zijn dus enorm populair. Zo werd vorige maand nog een eenvoudige GIF van een kat verkocht voor bijna een half miljoen euro. Maar hoe maak je dan een goede GIF? De perfecte GIF bevat een eenvoudige en herkenbare emotie. “In Nancy haar gezicht lees je pure paniek. Die emotie herkennen we allemaal. Je hoeft Nancy niet te kennen om haar reactie te begrijpen en de gif naar iemand te willen sturen”, vertelt Frederik El Massri.

"Een GIF is ook geslaagd als het beeld zich makkelijk laat herhalen. Een GIF moet ook raar zijn, er mag een hoek af zijn. Zo maakten we ooit een GIF van een personage dat op Spock uit "Star Trek" lijkt, maar het toch niet is. Zulke dingen werken altijd goed", zegt Frederik El Massri, die door zijn collega’s ook de meme- en GIF-expert wordt genoemd.

Ten slotte is het belangrijk dat je goede zoektermen aan je GIFs koppelt. Zo kan iedereen ter wereld ze makkelijk terugvinden. Dat is volgens Frederik El Massri het moeilijkste: “Wij voegen aan onze GIFs zoektermen toe in elke taal die we kennen. Bijvoorbeeld alle variaties van ‘wow’ of ‘wauw’, in de hoop dat mensen via een van die woorden bij onze GIFs terechtkomen. Je voelt je een idioot als je dertig variaties op ‘wow’ typt, maar het loont de moeite (lacht).”

Meest gelezen