Een fabriek van de Japanse chipproducent Renesas.
Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved

Brand in fabriek voor computerchips zet tekorten voor autosector nog meer in de verf: nu al liggen fabrieken stil

Door een fabrieksbrand bij de Japanse producent voor microchips Renesas dreigt de markt van chips voor de autosector nog meer onder druk te komen. Daar waren eerder al autofabrieken stilgelegd door tekorten aan chips. Nieuwe modellen hebben steeds meer van die chips nodig en door de coronacrisis en de concurrentie van pc's en smartphones is de vraag fors gestegen. 

Een tijdje geleden heeft het gebrand in de fabriek van Renesas in Hitachinaka in het noorden van Japan. Die brand werd snel geblust, maar een groot deel van de apparatuur voor de productie van microchips is verwoest. Volgens Renesas zou het zeker een maand duren vooraleer die machines vervangen zijn en de productie opnieuw kan opstarten. 

De naam Renesas klinkt u misschien niet zo vertrouwd in de oren als Intel, Samsung of Infineon, maar het is wel een van de grootste toeleveranciers voor de auto-industrie. In de getroffen fabriek is twee derde van de productiecapaciteit tijdelijk niet beschikbaar. 

U begrijpt dat die een impact gaan hebben op de automobielindustrie wereldwijd en bovendien komt het probleem op een erg ongelegen moment, want de voorbije maanden klaagden de autoproducenten al steen en been over een tekort aan microchips. Grote merken zoals Volkswagen (met Audi en andere), General Motors, Ford, Honda en FiatChrysler moesten een aantal fabrieken sluiten of de productie terugschroeven. In ons land lijden ook Audi in Brussel en Volvo Car en Volvo Trucks in Gent onder die tekorten.

Een auto is een rijdende computer

De tijd dat u met een moersleutel zelf kon prutsen aan uw auto, ligt al lang achter ons. Auto's zijn de voorbije decennia uitgegroeid tot computers met wielen. U staat er niet bij stil dat niet enkel boordcomputers, parkeercamera's en informatieschermen, maar ook schijnbaar gewone dingen zoals de besturing en het remsysteem draaien met microchips. (Lees verder onder de foto).

Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Naast de producenten van computers, smartphones, spelconsoles is ook de auto-industrie uitgegroeid tot een groot afnemer van chips. Als de vraag stijgt, stijgt normaal ook de productiecapaciteit aan de aanbodzijde, maar dat gaat niet meteen als er plots grote schokken in de vraag zijn.

Die zijn er nu wel: door de coronacrisis, het telewerken van thuis, afstandsonderwijs voor de kinderen en de behoefte aan contact via de pc, smartphones of gaming is de vraag naar elektronisch "speelgoed" fors gestegen. De vraag naar auto's lag vorig jaar wat op apegapen door geschrapte salons en gesloten garages, maar eind vorig jaar is daar een inhaalbeweging ingezet. De vraag naar auto's is plots gestegen, de producenten kunnen nog wel volgen, maar dan moeten de onderdelen er ook zijn.

Dat is niet alles: het schoentje wringt ook structureel. Zo werkt de huidige industrie vaak met een of slechts twee toeleveranciers voor specifieke onderdelen en worden dure inventarissen of stocks van onderdelen niet langer aangehouden via het "just-in-time"-leveringsmodel. Allemaal fraai, maar als er dan plots een onverwachte kink in de kabel komt, dan valt de productie stil. Omdat iedereen zo werkt - van de VS over Europa tot India, China en Japan - is het tekort dan plots wereldwijd en stijgen de prijzen. 

Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

Meest gelezen