Meubelwinkel WEBA na verstrengde coronamaatregelen: “Alles herorganiseren, maar blij dat we open mogen blijven”

Vanaf zaterdag zullen grote speciaalzaken met een reservatiesysteem moeten werken. Dat is vandaag beslist op het overlegcomité. Winkels met een grote oppervlakte mogen niet meer dan 50 klanten tegelijkertijd ontvangen. In WEBA in Gent werken ze momenteel aan een reservatiesysteem. 

De grote speciaalzaken in ons land doen er momenteel alles aan om zaterdag open te kunnen gaan onder de nieuwe strengere coronamaatregelen. In WEBA Gent moeten klanten nu reserveren. “Op dit moment gebeurt dat nog telefonisch. Het online systeem moet nog geïnstalleerd worden”, zegt zaakvoerster Lieve Dewitte. Daarnaast moet WEBA Gent ook haar personeelsbezetting herbekijken, en de maatregelen op de website aanpassen. 

Online reservatiesysteem

“Voor vrijdag gaan we proberen om een systeem te installeren op onze website waar klanten een reservatie kunnen maken op een tijdsslot. We rekenen erop dat onze klanten ongeveer 1 uur binnen zullen zijn”, vertelt Dewitte. “50 mensen is niet veel. Op dit moment lieten we in het weekend ongeveer 300 mensen toe, maar het kan niet anders.”

50 personen is niet veel, als iedereen per 2 reserveert, kunnen we nog maar 25 mensen tegelijkertijd binnenlaten

Lieve Dewitte, zaakvoerster WEBA Gent

Volgens de regels mag je ook per 2 komen winkelen bij WEBA. “Maar ook voor die tweede persoon moet je reserveren”, waarschuwt Dewitte. “Als iedereen per 2 komt, dan wil dat dus eigenlijk zeggen dat we maar 25 klanten per uur kunnen ontvangen. Dat is ontzettend weinig. Maar het is ook logisch dat mensen niet alleen een bed of keuken kunnen kiezen.”

Niet rendabel

De verstrengde maatregelen zorgen ervoor dat de meubelzaak wel wat inkomsten zullen mislopen. “Maar dat is niet zo erg. Het is maar voor 4 weken”, zegt Dewitte. “Vorig jaar hebben we volledig moeten sluiten. Dat was helemaal niet rendabel. We vinden het vooral belangrijk dat we onze klanten wel kunnen blijven helpen.” 

Onverwachte maatregel

Over het algemeen is zaakvoerster Dewitte blij met de maatregel van de regering. “Ik had erger verwacht”, zegt ze. “De kans bestond ook dat we moesten sluiten. Nu moeten mensen gewoon een afspraak maken, en dat zorgt ervoor dat mensen toch kunnen komen als ze iets nodig hebben. Tijdens de vorige lockdown kregen we heel veel telefoons. Maar het is moeilijk om telefonisch uitleg te geven over een meubel, en al helemaal om als consument een keuze te maken.”

Beluister het volledige gesprek hier:

Meest gelezen