"Ook wij gaan vertragingen merken": Antwerpse kapitein en transporteconoom over gevolgen van geblokkeerd Suezkanaal

Het wordt stilaan duidelijk dat het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal in Egypte ook voor de Antwerpse economie gevolgen zal hebben. Het probleem kan er namelijk nog een tijd duren, waardoor verschillende schepen vertraging oplopen. Kapitein Christian De Block en transporteconoom Christa Sys schetsen de situatie op Radio 2 Antwerpen. "Men gaat middelen van buitenaf moeten zoeken om het schip vrij te maken, dat zal tijd vragen", zegt De Block. 

Kapitein Christian De Block was vroeger verantwoordelijk voor bergingsoperaties bij het Antwerpse bedrijf URS. Dat bedrijf maakt nu deel uit van het Nederlandse bergingsbedrijf dat naar het Suezkanaal onderweg is. De Block vertelt op Radio 2 Antwerpen wat het probleem er juist is: "Het containerschip zit stevig geblokkeerd, zowel aan de westelijke als aan de oostelijke oever van het Suezkanaal. Het gaat om een groot schip met veel windvang. Bij het kruisen van andere schepen, gaat het er doorgaans nogal traag aan toe. Op dat moment is het schip door een dwarswind afgedreven, bijna zoals een zeilschip."

Veel tijd en moeite

De blokkage kan nog een tijd duren, want dergelijk probleem geraakt niet snel opgelost. "Men gaat middelen van buitenaf moeten zoeken en men zal die ter plaatse moeten krijgen. Dat zal tijd vragen, en dat is de grootste boosdoener", zegt De Block. 

Gezien de omvang en de gevolgen van het probleem, zie ik het gebeuren dat er zelfs helikopters worden ingezet

Kapitein Christian De Block

De oplossing zelf ligt ook niet voor de hand: "In mijn ogen zijn er meerdere opties. Ze kunnen zandzuigers gebruiken om de voor- en achterzijde vrij te maken of ze kunnen de containers van het schip lossen. Dat laatste is geen eenvoudige opgave. Men heeft daar hijskranen of zelfs helikopters voor nodig en dat is een zeer dure zaak. Maar gezien de omvang en de gevolgen van het probleem, zie ik dat nog wel gebeuren", besluit de kapitein.

Gevolgen voor import en productie

Ook de schepen die onderweg zijn naar de Antwerpse haven zullen hoogstwaarschijnlijk vertraging oplopen. Normaal gezien komen er dagelijks goederen in containers aan en die worden vaak juist op tijd geleverd. Elke dag vertraging is er dus één te veel, en dat kan vergaande gevolgen hebben. 

Transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen Christa Sys verduidelijkt de situatie: "Dit gebeurt net op een moment dat de volledige logistiek al met uitdagingen geconfronteerd wordt door Covid-19 en een tekort aan capaciteit. Alles was al in de soep gedraaid en nu komt dit er nog eens bij. Stel dat de schepen beslissen dat het incident te lang duurt en dat ze rond de Kaap de Goede Hoop zullen varen, dan komt er nog minstens 1 week vertraging bij."

Alles was al in de soep gedraaid door corona en nu komt dit er nog eens bij

Transporteconoom Christa Sys

"Die impact zal merkbaar zijn voor bijvoorbeeld meubelfabrikanten of voor al wie een fiets besteld heeft", gaat Sys verder. Door corona zitten velen thuis en stijgt de verkoop van onder meer meubels en fietsen. Vertragingen die er al waren, kunnen nu dus oplopen. "En niet alleen de containerschepen lopen vertraging op, maar ook de schepen met grondstoffen. Als die niet op tijd kunnen leveren in de fabrieken, komt ook de productie van goederen in de problemen."

Het vrijmaken van de vaarweg in het Suezkanaal kan nog dagen of zelfs nog weken duren. Het valt nog af te wachten hoe groot de economische impact precies zal zijn.

Meest gelezen