Influencers lokken haatberichten uit bij fans: "Er heerst een erg competitieve sfeer"

De populaire influencers Céline en Michiel zouden een attractie krijgen in Plopsaland, maar een storm van online haatreacties stak daar een stokje voor. Hoe komt het dat influencers hun fans meeslepen in zo'n negatieve spiraal?

Vorige week raakte bekend dat de Rox-flyer in Plopsaland De Panne hernoemd zou worden naar TikTok-duo Céline en Michiel. Maar niet iedereen was het eens met de beslissing van het pretpark.  De influencers kregen veel haatreacties en een andere TikTokker, Mike Serneels, startte een petitie tegen de plannen en die haalde ondertussen al meer dan 90.000 handtekeningen. Uiteindelijk borg Plopsaland de plannen op. 

Hoe komt het dat dit zo uit de hand gelopen is? "Er heerst een erg competitieve sfeer onder influencers", zegt Heidi Vandebosch, professor communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen en gespecialiseerd in cyberpesten in "De wereld vandaag" op Radio 1. 

"Je hebt Céline en Michiel, die een grote schare aan fans hebben en daarnaast heb je andere influencers die strijden om diezelfde aandacht. Die hebben ook hun eigen fans. Het is niet de eerste keer dat Céline en Michiel onder vuur genomen worden door andere influencers. Die influencers lokken dan op die manier ook agressieve reacties uit bij hun fans gericht tegen Céline en Michiel, maar ook tegen hun volgers."

Je creëert een soort van toxische cultuur

Heidi Vandebosch, professor communicatiewetenschappen gespecialiseerd in cyberpesten

Door iemand neer te halen, willen de influencers hun eigen populariteit in de verf zetten, zegt Vandebosch. "Het is jammer dat de fans worden meegezogen in die competitieve sfeer, want je creëert een soort van toxische cultuur. Je ziet dat sommigen het niet zo serieus nemen, dat het bijna een spelletje wordt, maar niet iedereen die dan zo'n bericht of bedreiging krijgt, gaat dat op die manier opvatten. Zeker niet als het gaat om jonge kinderen en dat is bij de fans van Céline en Michiel vaak wel het geval."

Volgens Vandebosch moeten we ons zorgen maken over deze vorm van cyberpesten. "Het toont aan dat je door agressief te zijn aan populariteit kan winnen. Je krijgt heel wat supporters. Je wordt gestimuleerd in dat gedrag en dat is negatief. Want je gaat dat dan in de toekomst nog doen, omdat je er een bepaalde voldoening uit haalt."

"Ik denk dat het nodig is dat influencers toch eens gaan nadenken over hoe ze zich online gedragen, omdat ze door jongeren echt worden beschouwd als een soort van voorbeeldfiguur. Als je het gevoel hebt dat een vriend of een populaire figuur wordt aangevallen, dan ben je zelf ook meer bereid om te gaan reageren. Als anderen dat dan ook doen, kan het heel snel gaan."

Meest gelezen