Gent test transport van bouwmaterialen via het water uit met een elektrische boot

In Gent is een pilootproject begonnen om bouwmateriaal via het water tot op de werven te brengen. Het is de bedoeling om zo vrachtverkeer uit de stad te weren, minder uitstoot te hebben en ervoor te zorgen dat er weinig overlast is voor de mensen die aan de bouwwerven wonen. Er zal een jaar getest worden. 

Aan het Oud Gerechtsgebouw in Gent is de allereerste elektrische vrachtboot uitgevaren die moet uittesten of het mogelijk is om via de binnenwateren bouwmaterialen te vervoeren. De boot is eigenlijk een vlot met een elektromotor die draait op batterijen. Er is dus geen schadelijke uitstoot. In een eerste fase van het pilootproject worden er balans- en batterijtesten uitgevoerd. Als de boot helemaal gebruiksklaar is, komen er nieuwe testen met echte ladingen bouwmateriaal tot 1 ton zwaar. 

(Lees verder onder de foto)

De testboot kost 300.000 euro en is voor de helft betaald door Europa. De andere helft betalen verschillende bouwbedrijven samen. Ze vormen voor dit project een vzw Urban Waterway Logistics. Voorzitter Peter Geirnaert is erg enthousiast. “Deze testen zijn erg belangrijk want we gaan nu echt onderzoeken hoe we vlot kunnen laden en lossen zonder al te veel overlast te creëren. We gaan ook in kaart brengen welke aanpassingen er nog moeten gebeuren, want niet alle bruggen, sluizen, rivieren of kanalen zijn nu geschikt voor dit vlot.”

Minder bestelwagens

De stad Gent ziet ook een enorm potentieel. “Gent heeft een heel fijnmazig waternetwerk. Dat biedt grote kansen die we nu nog niet grijpen. Daarvoor zullen we als stad ook nog moeten investeren. We moeten ook zorgen dat de goederen van de losplaats makkelijk op hun bestemming raken. We gaan die extra inspanningen doen, we moeten onze rivieren gebruiken”, klinkt het bij schepen Filip Watteeuw (Groen). 

De bedoeling is om in de toekomst dagelijks goederen via het water te vervoeren in de stad

Peter Geirnaert, voorzitter Urban Waterway Logistics

Gent ziet met de huidige coronacrisis ook het aantal kleinere bestelwagens in de stad fors toenemen. Het zijn vaak vrachtauto’s die pakjes bezorgen die online besteld werden. “Elke dag zijn er nu 20.000 van die bestelwagens die door de stad rijden. Als we die transporten slimmer kunnen bundelen, ook via het water, is dat een grote winst”, zegt schepen Sofie Bracke (Open VLD). 

Gent pionier in Vlaanderen

Gent mag als eerste stad het elektrische goederentransport uittesten. Maar ook andere steden met veel water zijn geïnteresseerd. Onder meer Brugge, Mechelen en Leuven kijken met grote nieuwsgierigheid naar het pilootproject. De resultaten daarvan zullen binnen een jaar besproken worden. 

Meest gelezen