Help! Ik ben online opgelicht via phishing: wat nu?

Wie zich online laat oplichten door phishers, moet bijzonder snel reageren om zijn of haar geld nog te kunnen recupereren. Uit ons reportagemagazine Pano is gebleken hoeveel slachtoffers elke dag op een sluwe manier om de tuin geleid worden en zo tienduizenden euro's verliezen. Maar wat als het jou overkomt? We lijsten de noodzakelijke stappen op. 

Het zijn persoonlijke drama's: slachtoffers die op enkele minuten tijd 1.000 tot soms 75.000 euro verliezen via phishing. Maar helaas is het dagelijkse kost. Online oplichters maken elke dag tientallen slachtoffers en dan is het zaak om zo snel mogelijk te ageren. 

1. Bel zo snel mogelijk naar de bank

Eerst en vooral is het belangrijk om de gelden die van je rekening geplunderd zijn, trachten te blokkeren. Snelheid is daarbij cruciaal. Hoe sneller je contact opneemt met de banken, hoe groter de kans dat het geld nog niet definitief verdwenen is.

Je eigen bank- of kredietinstelling bellen is sowieso cruciaal, die kan de toegang tot jouw rekeningen laten blokkeren. De meeste banken hebben een speciaal telefoonnummer dat de klok rond bereikbaar is om fraude te melden.

Maar eens het geld van jouw persoonlijke rekeningen verdwenen is, is het nog veel belangrijker om snel contact op te nemen met de bank naar waar het geld overgeschreven is, te zien aan het rekeningnummer waarnaar de betalingsopdracht gebeurd is. De kans is immers reëel dat ze daar het geld nog tijdig kunnen onderscheppen.

Contacteer ook Card Stop om je kaart te laten blokkeren. Dit kan op het nummer 070 344 344. 

2. Verzamel alle bewijzen

Verzamel vervolgens alle bewijzen die jouw verdere dossier kunnen versterken en zo je geleden schade kunnen bewijzen. Neem bijvoorbeeld screenshots van de vervalste mail die je geopend hebt, de vervalste link die je hebt aangeklikt en de vervalste website waarop je je hebt aangemeld met persoonlijke aanmeldgegevens. Noteer bovendien alle gegevens die je van de oplichters kreeg, zoals telefoonnummers en namen. 

Neem screenshots van de vervalste mail, link en website 

Wijzig nadien jouw persoonlijke gegevens, zoals codes of wachtwoorden, zo snel mogelijk, ook voor alle andere online accounts waarvoor je diezelfde gegevens gebruikt. Kies steeds voor een sterk en uniek wachtwoord.

3. Ga naar de politie

Ga tot slot zo snel als mogelijk naar het lokale politiekantoor om een aangifte te doen van de feiten en een proces-verbaal te laten opstellen. Neem zeker alle bewijzen mee die je hiervoor verzameld hebt. Het is belangrijk om op dit moment zo gedetailleerd en correct mogelijk weer te geven wat er net gebeurd is.

Met deze informatie zal het parket immers aan de slag moeten gaan om de oplichters op te sporen en mogelijk op te pakken. Het kan helpen om je hierin te laten bijstaan door iemand die expertise heeft op dit vlak, bijvoorbeeld een advocaat of een IT-expert. 

4. En wat als je op tijd merkt dat het om phishing gaat?

Het kan natuurlijk ook zijn dat je op tijd doorhebt dat je een phishingmail of -link ontvangen hebt. Ook in dat geval kan je nog actie ondernemen. Valse berichten kan je immers steeds doorsturen naar verdacht@safeonweb.be

Het Centrum voor Cybersecurity in België kan deze valse websites, zoals nagemaakte webshops, namelijk laten blokkeren. Dat deed het vorig jaar bijna 670.000 keren. 

Meest gelezen