© Cnes2021, Distribution Airbus DS

Fietsonderdelen, schoenen en koffie: zo kan ook jij de impact van het geblokkeerde Suezkanaal voelen

Alsof corona ons al niet genoeg economische kopzorgen heeft opgeleverd, blokkeert het containerschip Ever Given, van de rederij Evergreen, al een paar dagen het Suezkanaal, met massale vertragingen voor andere vrachtschepen als gevolg. En nee, niet alleen de zware industrie krabt zich nu in de haren. Want ook voor heel wat consumentenproducten is de toelevering plots verstoord. "Voor sommige producten zou zelfs schaarste kunnen ontstaan."

Economen en bedrijven wereldwijd hebben stilaan hun rekensom gemaakt, nu almaar duidelijker wordt dat het vastgelopen schip dat het Suezkanaal blokkeert niet onmiddellijk weer kan worden losgetrokken. Dwarsligger Ever Given houdt daar ruim 8 miljard euro (!) aan goederen per dag op, of bijna 340 miljoen euro per uur. Niet moeilijk als je weet dat het Suezkanaal jaarlijks zowat 12 procent van het totale volume van de wereldhandel ziet passeren.

Er liggen nu zowat 200 à 250 schepen geblokkeerd, schat transporteconoom Thierry Vanelslander (Universiteit Antwerpen). Maar wat hebben die dan aan boord? Wat zit daar geblokkeerd? In elk geval niet alleen ruwe olie, hoewel die route wel degelijk erg belangrijk is voor de olie-industrie.

Het Suez-kanaal in cijfers

  • Bijna 18.800 schepen in 2020 
  • Ruim 50 schepen per dag
  • Netto 1,17 miljard ton aan goederen per jaar
  • Goed voor 12 procent van de wereldhandel
  • 200 à 250 schepen staan geblokkeerd
  • Schade: 8 miljard euro per dag of bijna 340 miljoen euro per uur

"Nee, net een minderheid van de schepen daar hebben momenteel petroleum aan boord", weet Vanelslander. "Het gaat voornamelijk om containerschepen, ongeveer de helft van alle geblokkeerde schepen, en schepen met droge bulk. Die bulk omvat dan vooral graan en ertsen, grondstoffen voor de bouwsector."

Industriële producten dus, niet iets waar een doorsnee consument van wakker ligt? Dat wil Vanelslander toch even tegenspreken. "In die containers kan zowat alles zitten, je kunt het zo gek niet bedenken, maar heel vaak gaat het om afgewerkte en halfafgewerkte consumentenproducten."

(Lees verder onder de foto)

-

Massa producten

Concreet gaat het om spullen die wij bijvoorbeeld besteld hebben uit Chinese webwinkels, maar ook om elektronica, zoals smartphones, sportartikelen, sportschoenen, meubilair en fietsonderdelen. Om u een beeld te geven van de massa aan producten die daar nu al een paar dagen te wachten ligt: reken op zo'n 125 containerschepen, met elk 16.000 containers aan boord en elke container kan 15 ton aan producten bevatten.

Het was al niet meer zo uitzonderlijk dat je een jaar moest wachten op een nieuwe fiets. Wel, reken daar nu alvast maar enkele weken bij

Transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen)

"Dat zijn gegarandeerd weken vertraging", waarschuwt Vanelslander. "Voor elke dag langer dat dat schip het Suezkanaal blokkeert moet je verderop in de keten 3 à 4 dagen extra tellen. Voor bestellingen die al betaald zijn, is dat gewoon een kwestie van weken wachten. Maar voor sommige producten zou in winkels ook schaarste kunnen ontstaan. En als schepen bijvoorbeeld beslissen om die duizenden kilometers om te varen, langs Kaap de Goede Hoop, zouden producten ook duurder kunnen worden."

Die fietsonderdelen zijn daarvan een goed voorbeeld. "Daar waren al ernstige problemen doordat vorig jaar door corona de Aziatische productie had stilgelegen en er nadien problemen waren ontstaan met de containers. Nu komt dit er nog bij. Het was al niet meer zo uitzonderlijk dat je een jaar moest wachten op een nieuwe fiets. Wel, reken daar nu alvast maar enkele weken bij."

Wc-papier

De economische nieuwssite Bloomberg achterhaalde bovendien dat de vertraagde schepen nog meer kopzorgen in uw huishouden zouden kunnen creëren. Zo liet Walter Schalka, de CEO van het Braziliaanse bedrijf Suzano, weten dat hij zich zorgen maakt over de wereldwijde productie van toiletpapier.

De kans is klein dat we massaal zonder toiletpapier zullen komen te zitten

Transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen)

Dat zit zo: zijn bedrijf is de grootste producent van houtpulp, die daarvoor als grondstof dient. Door de vertragingen aan het Suezkanaal stijgt elders de vraag naar container- en bulkschepen. Dat dreigt dan weer als een grote sneeuwbal de logistieke keten van Suzano te verstoren. Toiletpapier­producenten die geen grote voorraad houtpulp hebben, zouden dan in de problemen komen. 

(Lees verder onder de video)

Videospeler inladen...

Maar Vanelslander is eerder sceptisch over die alarmkreet. "Ik ben geen specialist, maar ik vermoed dat in die aanleverketen nog wel alternatieven zullen zijn. De kans is klein dat we massaal zonder toiletpapier zullen komen te zitten."

Koffieblokkade

Eenzelfde bezorgdheid heerst trouwens over oploskoffie, zo bericht Bloomberg nog. Want zowat alle koffiebonen voor de Europese markt die afkomstig zijn uit Oost-Afrika en Azië (vooral Vietnam) komen via het Suez-kanaal. 

De grote vraag daar is opnieuw of de Europese koffiebranderijen genoeg voorraad hebben om mogelijk weken vertragingen op te vangen. Het is bovendien niet makkelijk om via bijvoorbeeld Braziliaanse leveranciers te werken, omdat dat de smaak van hun koffie zou veranderen.

Dat koffieverhaal is wel uitzonderlijk, weet Vanelslander, "omdat we via het Suez-kanaal doorgaans weinig voeding naar Europa halen. Het is eerder andersom: Europese voedingsproducten worden langs die weg naar China verscheept." Om maar te zeggen: hamsteren is niet nodig, over lege voedingsrekken moet u zich geen zorgen maken.

Meest gelezen