Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

Suezkanaal Autoriteit waagt zich niet aan voorspellingen over vlottrekken containerreus

In Egypte zijn baggeraars nog altijd volop aan het werk om beweging proberen te krijgen in de Ever Given, het gestrande containerschip dat sinds dinsdagochtend het Suezkanaal verspert. Het roer en het achterschip zijn vrijgemaakt, maar aan voorspellingen over wanneer het schip wordt vlotgetrokken, waagt de voorzitter van de Suezkanaal Autoriteit zich niet.  

De voorbije nacht boekten de baggeraars op het Suezkanaal wel enig succes, maar de stevige wind en sterke getijdenbewegingen maken het werk er niet makkelijk op. Vanavond en vannacht zullen nieuwe pogingen worden gedaan om het schip drijvende te krijgen. 

In het NOS-programma "Nieuwsuur" gaf topman Peter Berdowski van Boskalis, het moederbedrijf van het bedrijf dat is aangesteld om te helpen bij de werkzaamheden, gisteravond te kennen dat hij hoopt dat het schip begin volgende week kan worden losgetrokken. "De combinatie met de schepen die we dan hebben (extra sleepboten met een gezamenlijke trekkracht van 400 ton, nvdr.), met de grond die we al hebben kunnen wegbaggeren en het hoge tij dat eraan komt, is hopelijk voldoende", zei hij. 

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal", lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

"Ook fouten kunnen rol hebben gespeeld"

De Ever Given, een containerreus van 400 meter lang en 59 meter breed, kwam dinsdagochtend dwars te liggen op het Suezkanaal, een van de drukste vaarroutes ter wereld en een slagader van de wereldhandel.

Het schip strandde door sterke windstoten en een zandstorm, maar dat waren wellicht niet de enige oorzaken. "Ook fouten, menselijke of technische, kunnen een rol hebben gespeeld", zegt de chef van de Suezkanaal Autoriteit.  

In het Suezkanaal en op de Rode Zee en de Middellandse Zee liggen intussen meer dan 320 schepen te wachten tot de doorvaart vrij is. De tijd dringt, want een 20-tal schepen zouden levend vee aan boord hebben. Maar zelfs als het kanaal weer bevaarbaar wordt, kan het nog een hele tijd duren voor de files zullen zijn opgelost. 

Het Deense containerconcern Maersk gaat al zeker 14 containerschepen helemaal rond Afrika laten varen, hoewel die omleiding via Kaap de Goede Hoop naar schatting 10 tot 14 dagen extra zou kunnen kosten.

Meest gelezen