De achtersteven van de Ever Given (foto 29 maart 2021)
AFP or licensors

Beweging in geblokkeerde containerschip in Suezkanaal: "Achterkant vrij, maar voorkant nog stevig vast in vettige klei"

Er zit beweging in het containerschip Ever Given, dat sinds een kleine week het Suezkanaal blokkeert. De achterkant van het schip is vanmorgen losgeraakt van de oever dankzij een zware sleepboot. Goed nieuws dus, maar de problemen zijn daarmee nog niet van de baan. "De voorkant van het schip zit nog stevig vast in vettige klei", zegt Peter Berdowski van Boskalis, het baggerbedrijf dat ter plaatse is om te helpen, in "De ochtend". "Hier is nog heel veel trekkracht voor nodig en we moeten oppassen dat we niets beschadigen." Scheepvaart op het kanaal is hoe dan ook nog niet mogelijk.

Baggerbedrijf Boskalis werkt mee aan de berging. Topman Peter Berdowski gaf vanmorgen in "De ochtend" meer uitleg, beluister hier het volledige gesprek, het artikel gaat voort onder het fragment:

De Ever Given, een 400 meter lang containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeert sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, met de voor- en de achterkant op de oevers, omdat de zijkanten van het kanaal minder diep zijn. Er was geen beweging in te krijgen, waardoor andere schepen niet meer door konden. En dat had grote gevolgen: 12 procent van de wereldwijde handel in goederen gaat via het Suezkanaal, een 196 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee. Er wordt elke dag voor 9 miljard dollar aan goederen vervoerd.

In korte tijd onstond dus een enorme "file" aan container­schepen en tankers die langs het kanaal moeten passeren. Er liggen nu al een 400-tal schepen in de buurt te wachten. De druk om de Ever Given zo snel mogelijk vrij te krijgen, is dus groot. Het baggerbedrijf Boskalis werd ingeschakeld en stuurde twee zware zeesleepboten ter plaatse. In afwachting werden al pogingen ondernomen om het schip los te maken, maar die leverden niets op.

Gisteravond kwam de eerste zeesleper van Boskalis ter plaatse. Vanmorgen, bij hoogtij, werd een eerste poging gewaagd. En dat wierp meteen zijn vruchten af: al snel kwamen de eerste berichten dat er beweging in het schip zat. Maritieme bronnen meldden dat de achtersteven van het schip los was van de oever. Op de baggerschepen en de schepen die geblokkeerd zitten in de buurt van het Suezkanaal, werd met veel enthousiasme en scheepshoorngeschal gereageerd.  

Bekijk hier beelden en lees dan verder voor het interview met de Boskalis-topman:

Videospeler inladen...

"Voorkant vrijmaken is de échte uitdaging"

"Wij zijn van bij het begin betrokken bij deze bergingsoperatie", zegt Boskalis-topman Peter Berdowski in "De ochtend" op Radio 1. "We hebben zeeslepers opgeroepen die in het Midden-Oosten lagen. Gisteravond is de eerste van die zeeslepers aangekomen. Die is vannacht aangelijnd en vanmorgen bij hoogtij zijn we gaan trekken." En er kwam relatief snel beweging in. "De achterkant lag 30 graden gedraaid, nu is dat 10 graden. Het schip ligt nu dus met zijn achtersteven bijna naar het midden van het kanaal. Dat is een belangrijke beweging."

Goed nieuws dus, maar Berdowski tempert de hoera-stemming en de hoge verwachtingen. De achterkant van het schip los krijgen was nog het gemakkelijkste, de echte uitdaging ligt in het vrijmaken van de voorkant, zegt hij. "Toen we hier aankwamen, zagen we meteen dat de voorkant van het schip stevig vast zit in vettig, kleiachtig zand. Als je het los wil krijgen, heb je heel veel trekkracht nodig. Daar gaan we onze tweede zeesleper bij inzetten." Die tweede zeesleper, die vertraging had opgelopen door het slechte weer op de Rode Zee, komt straks aan. En dan is het weer wachten op hoogtij.

We werken met trekkrachten waarvoor die schepen niet gebouwd zijn. We moeten alert zijn dat we het niet beschadigen.

Peter Berdowski, Boskalis

De voorkant van het schip zit dus nog muurvast. De zeeslepers moeten proberen het loodzware schip aan de voorzijde over de kleilaag te trekken, als "een enorme walvis die op het strand ligt en die je eraf moet schuiven", zei Berdowski vanmorgen in het Radio 1 Journaal bij de Nederlandse omroep NOS. Om het alvast iets makkelijker te maken, wordt aan de achterkant water in het schip gepompt, zodat het langs de achterkant meer in het kanaal gaat hangen. "Ballasten" heet dat in vaktermen. Het gewicht komt zo meer achteraan te hangen, de voorkant komt meer omhoog.

Als het opnieuw hoogtij is, wordt dus een eerste poging ondernomen om beweging te krijgen in de voorkant van het schip. Als het op deze manier niet lukt, zullen ze het schip "onderspoelen", dat wil zeggen, met grote kracht water onder het schip door spuiten, zodat de klei meer loskomt. Maar het blijft een huzarenklus. "We werken met trekkrachten waarvoor die schepen niet gebouwd zijn. We moeten alert zijn dat we het niet beschadigen, en dat de achterkant van het schip niet terug in het kanaal belandt", zegt Berdowski.

AFP/Suez Canal Authority

Nog geen schepen door het kanaal

En wat als ook dat niets oplevert? "Dan zullen we moeten gaan naar het ontlasten van het schip, de containers aan de voorkant van het schip weghalen, maar dat is geen evidente klus in de woestijn", zegt Berdowski aan NOS. "Er kan gewerkt worden met een kraan op een overslagschip in de buurt. Maar je moet dan containers tientallen meters de lucht in tillen, bij een stevige wind. Dat is niet hetzelfde als containers van een schip in de haven van Rotterdam plukken."

Het is nog niet duidelijk wanneer de Ever Given volledig vrijgemaakt zal zijn, laat staan wanneer hij uit het Suezkanaal weg is. Berdowski hoopt dat het schip snel vrij zal zijn, maar doet geen beloftes. "Het is deze week springtij in het Suezkanaal, dat helpt in het opdrijvende vermogen, dat geeft ons enkele dagen perspectief." Er kunnen hoe dan ook momenteel nog geen schepen door het Suez-kanaal passeren.

Het incident komt op een slecht moment: door de coronacrisis was er al een grote achterstand om goederen vanuit Azië naar Europa te krijgen. Ook als het schip vlotgetrokken is, zal het nog dagen duren voor alle achterstand weggewerkt is. De economische schade loopt vermoedelijk in de miljarden.

BEKIJK hier het verslag uit "Het Journaal": 

Videospeler inladen...

Meest gelezen