NVE

Volvo brengt een stukje Zweden naar België: alle werknemers kunnen half jaar geboorteverlof opnemen

Alle werknemers van Volvo Cars die vanaf 1 april een kind krijgen of adopteren, kunnen voortaan 24 weken geboorteverlof opnemen. De comfortabele Zweedse regeling wordt zo overal ter wereld doorgevoerd en zal zelfs worden aangemoedigd. Een nobel initiatief, maar ook Volvo zelf kan er voordeel uit puren, denken experten.

Volvo is dan wel in handen van het Chinese Geely, het autobedrijf wordt toch nog steeds heel erg op z'n Zweeds gerund. Dat bewijst ook de nieuwste aanpassing van het wereldwijde personeelsbeleid.

Alle 40.000 werknemers -  arbeider of verkoper, M/V/X, van het Zweedse Göteborg tot het Chinese Chengdu en van het Amerikaanse Charleston tot ons eigen Gent - zullen voortaan kunnen gebruikmaken van de ruime, Zweedse wettelijke regeling rond geboorteverlof: 24 weken in totaal - bijna een half jaar dus - in de 3 jaar die volgen op de geboorte of adoptie van een kind.

Bekijk hier het verslag uit "Het Journaal (en lees verder onder de video):

Videospeler inladen...

"Wij zijn altijd een familie- en mensgericht bedrijf geweest", legt Elfi Janssens, de managing director van Volvo Cars België,  uit. "Dit willen we nu doen om ouders te steunen en ervoor te zorgen dat ze een goed evenwicht tussen werk en gezinsleven kunnen vinden." Het gaat ook over gelijke kansen voor mannen en vrouwen op de werkvloer. "We willen dat iedereen kan uitblinken en we willen ook de genderkloof helpen dichten."

Tot 21 weken extra

Dat extra verlof vult de bestaande wettelijke regelingen aan. In België betekent dat dat vrouwen 9 weken extra verlof kunnen nemen in de 2 jaar na de geboorte van hun kind. Bij mannen komen er 21 weken extra bovenop de wettelijke 3. Wie een kind adopteert, kan momenteel in ons land tot 7 weken adoptieverlof krijgen. Daar komen dus 17 weken bij. 

Dit willen we doen om ouders te steunen en ervoor te zorgen dat ze een goed evenwicht tussen werk en gezinsleven kunnen vinden

Elfi Janssens, CEO van Volvo Cars in België

De Volvo-medewerkers krijgen tijdens die extra weken 80 procent van hun basisloon. Maar over wat dat in de praktijk betekent voor de organisatie van het bedrijf of de kosten, kan het bedrijf nog niet veel kwijt. 

Toch wil Volvo niet dubbelzinnig doen over hoe het die 24 weken aanbiedt, om ook twijfelaars over de streep te trekken. "Sommige ouders zijn bezorgd over de mogelijke gevolgen voor hun team en hun carrièremogelijkheden op lange termijn. Daarnaast bestaan er in bepaalde culturen duidelijke verwachtingen over de rol van vaders op het werk en thuis."

(Lees verder onder de foto)

"Door de 24 weken ouderschapsverlof als een vooraf geselecteerde optie aan te bieden, wil het bedrijf een 'standaardeffect' creëren: mensen zijn in principe meer geneigd om aan vooraf bepaalde opties vast te houden."

Strijd om talent

Is dit nu uitzonderlijk? Ja en nee, zegt Katleen De Stobbeleir, hoogleraar Human Resources bij de Vlerick Business School, in "De ochtend" op Radio 1. "Het is misschien uitzonderlijk dat een autobouwer dit aanbiedt aan zijn werknemers. Maar je ziet wereldwijd wel een trend om extra dingen aan te bieden aan potentiële werknemers. Want er woedt wereldwijd toch wel nog een 'war for talent', waarbij het moeilijk is om een bepaalde profielen aan te trekken. Grote bedrijven als Microsoft en Google nemen ook vergelijkbare maatregelen."

Waar in het verleden mensen misschien meer belang hechtten aan een hoger loon of een bedrijfswagen zie je dat dat bij die nieuwe generaties anders is

Katleen De Stobbeleir, hoogleraar Human Resources bij de Vlerick Business School

De Stobbeleir merkt ook op dat de Volvo-maatregel nu ook voor mannen én vrouwen geldt. "Je ziet nog altijd dat er een impliciete norm heerst dat het voor vrouwen wel oké is om een evenwicht tussen werk en gezin te zoeken, maar voor mannen minder. In die zin geef je als bedrijf wel een belangrijk signaal, dat je gelijkheid van man en vrouw hoog in het vaandel draagt."

Ook dat is belangrijk in die strijd om voor goede nieuwe medewerkers, zegt De Stobbeleir. "Waar in het verleden mensen misschien meer belang hechtten aan een hoger loon of een bedrijfswagen zie je dat dat bij die nieuwe generaties anders is: dat evenwicht tussen werk en gezin is belangrijk, gezondheid, kunnen bijleren. Het is dus niet verrassend dat bedrijven meer en meer naar zulke zaken kijken."

Beluister hier het gesprek met De Stobbeleir in "De ochtend" op Radio 1:

Belga Image

Meest gelezen