Na de files aan het Suezkanaal, de files in de havens: "Containerschepen varen tegen dubbel tempo naar Noord-Europa"

Volgende week zou het in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, en de andere Europese havens, extra druk kunnen worden, nu het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal weer kan hernemen. Bijna een week lang blokkeerde de Ever Given het kanaal, nadat het was gestrand op de oever. Honderden vrachtschepen moesten daardoor wachten om door het kanaal te varen. Nu dat weer kan, zal het in de havens van bestemming zeer druk worden, omdat er meer containerschepen tegelijkertijd zullen toekomen. 

De files die eerder onstonden aan het Suezkanaal, nadat de Ever Given er was vastgelopen op de oever, zouden zich wel eens kunnen verplaatsen naar de Europese havens. 

Want nu het containerschip van rederij Evergreen weer vlot getrokken is en het Suezkanaal gedeblokkeerd, wordt het tempo om het kanaal door te varen opgedreven voor de honderden schepen die er noodgedwongen lagen te wachten. 

"Sinds gisteren is de transit hervat en dat gebeurt tegen het dubbele tempo", zegt scheepvaartspecialist Stefan Verberckmoes. "Er zullen dus veel meer schepen gelijktijdig komen en die zullen over ruim een week in de Europese havens arriveren."

"Dit komt ook op een slecht moment omdat de havens hier moeite hebben om de importvolumes te volgen. Er wordt veel meer lading verscheept tijdens de coronacrisis omdat er veel meer geld uitgegeven wordt aan verschillende producten. Zelfs zonder het incident in het kanaal hadden de havens al moeite om te volgen."

"Bovendien staat de export voor de schepen die nu op komst zijn ook al klaar op de terminals, die staan daar nu ook in de weg, dus dat leidt ook tot files." Volgens Verberckmoes zullen de rederijen daardoor misschien wel havens overslaan om tijd te winnen. "De havens en de rederijen zullen dus flexibel moeten zijn." 

Beluister hieronder het gesprek met Stefan Verberckmoes in "De ochtend" op Radio 1:

Meest gelezen