80-jarige belt twee dagen vruchteloos naar vaccinatiecentrum om afspraak te maken voor zijn vrouw

Jef Valkeneers uit Zonhoven kreeg twee weken geleden een brief in de bus om een afspraak voor vaccinatie te regelen voor zijn vrouw.  Zijn dochter probeerde dat online in orde te krijgen maar kreeg de melding dat er geen moment meer beschikbaar was. En ook op een andere datum kon geen afspraak gemaakt worden. 

Jef besloot dan te bellen naar het vaccinatiecentrum. Daarvoor gebruikte hij het nummer dat op de uitnodiging stond. Twee dagen lang probeerde hij het vaccinatiecentrum te bereiken maar hij kreeg nooit aansluiting. 

De laatste telefoon die ik deed naar het vaccinatiecentrum duurde 61 minuten, mijn arm deed pijn van de telefoon zo lang vast te houden

Jef

"Zowel op maandag als op dinsdag heb ik de hele dag geprobeerd het vaccinatiecentrum te bereiken", vertelt Jef. "De laatste telefoon duurde 61 minuten. Ik had er pijn van aan mijn arm. Toen heb ik beslist zelf naar het vaccinatiecentrum in Hasselt te rijden. Iemand heeft mij dan doorverwezen naar de plaats waar ze de inschrijvingen regelen."

De telefoon wordt niet opgenomen

"In het vaccinatiecentrum hebben ze mij gezegd dat het geen zin had om te bellen omdat er toch niet werd opgenomen", vertelt Jef. "Ik heb dan bij de inschrijvingen om meer uitleg gevraagd. De uitleg was dat mijn vrouw in aanmerking kwam voor Astra Zeneca. Maar die vaccins waren op en daarom konden we online geen afspraak maken. Dan heb ik gevraagd hoe ik dat dan moest regelen omdat niemand de telefoon opnam. De vrouw kon mij ook niet helpen. Mijn dochter moest het zaterdag online opnieuw proberen, hebben ze mij gezegd." 

"We willen natuurlijk dat mijn vrouw zo snel mogelijk gevaccineerd kan worden. Ze is 80 jaar en alle andere 80-jarigen hier zijn intussen al gevaccineerd. Dus dat klopt niet", besluit Jef. 

Telefonische problemen bij vaccinatiecentrum intussen opgelost

Robbie Scaut, coördinator van het vaccinatiecentrum in Hasselt, geeft toe dat er de laatste dagen wat misgelopen is. "We kregen vorige week donderdag en vrijdag plots veel meer telefonische oproepen maar we hadden op dat moment maar drie mensen die het callcentrum bemanden. We hebben dan beslist extra mensen in te zetten maar die moesten natuurlijk opgeleid worden. Daar hebben we vaart achter gezet en dat heeft uiteindelijk maar 2 dagen geduurd. Maandag konden we daardoor al 5 mensen in het callcentrum inschakelen en op woensdag al 7." 

"Maar in de tussentijd hebben we niet alle mensen met telefonische vragen kunnen helpen", gaat Scaut verder. "En mensen zijn ook niet teruggebeld, moet ik toegeven, alhoewel dat eigenlijk wel de bedoeling is. Ik heb het intussen zelf uitgeprobeerd en momenteel raak je meteen binnen in het callcentrum. Er is geen wachttijd meer."

We nodigen altijd iets meer mensen uit dan er plaatsen zijn, daardoor is er soms voor sommige mensen onverwacht toch geen vaccin meer 

Robbie Scaut, coördinator vaccinatiecentrum Hasselt

"Dat er geen vaccin voor de vrouw van Jef beschikbaar was, is natuurlijk een andere zaak", gaat Scaut verder. "Dat heeft te maken met het feit dat we altijd iets meer mensen uitnodigen dan we vaccins gaan hebben voor een bepaalde dag. Want we willen geen enkel vaccin laten verloren gaan. Er zijn altijd mensen die zich niet willen laten vaccineren. Maar soms kan het daardoor gebeuren dat alle vaccinatiemomenten al bezet zijn terwijl mensen toch nog willen reserveren. Bovendien worden er toevallig volgende week geen AstraZeneca vaccins geleverd maar de week daarna weer wel. Dus dan zal het geen probleem zijn om te reserveren", besluit Scaut. 

Meest gelezen