Reza Estakhrian

Vaccinatiecentra kunnen telefonische vragen niet meer bijhouden: "Nochtans veel antwoorden op de uitnodigingsbrief"

Het is druk in de callcenters van de vaccinatiecentra. In verschillende centers in Limburg komen heel veel vragen binnen van 85-plussers. In Lommel was er afgelopen maandag sprake van in totaal zo'n 800 telefoontjes. De wachttijden aan de telefoon lopen daardoor intussen op.   

De stad Hasselt waarschuwde gisteren op sociale media al dat het de afgelopen dagen vooral 's ochtends en in de namiddag heel druk was in de callcenters. En dat wachttijden daardoor konden oplopen. 

Ook in Genk en Lommel staat de telefoon niet stil. "Die vaccinatiecentra kregen de afgelopen dagen per dag honderden telefoontjes binnen", zegt Greet Poets van de gemeente Lommel. "Op piekmomenten, bijvoorbeeld op het moment dat we uitnodigingen versturen, kan de wachtttijd aan de telefoon oplopen en moeten we mensen achteraf terugbellen."

"Mensen bellen vooral met heel praktische dingen, bijvoorbeeld om hun afspraak te bevestigen of te wijzigen", legt Poets uit. "Dat is eigenlijk iets dat je gemakkelijk zelf online kan doen. Maar voor de doelgroep die we nu aan het vaccineren zijn, de 85-plussers, is dat natuurlijk allemaal niet zo vanzelfsprekend."

Copyright © 2017, Nicolas Balcazar, licensed via EyeEm Mobile GmbH
Wanneer een uitnodiging terechtkomt in de brievenbus, is het aangeraden om die eens goed te bekijken met de kleinkinderen of de kinderen

Het callcenter voor het vaccinatiecentrum De Soeverein in Lommel is al tweemaal moeten uitbreiden. De eerste inschatting van het Agentschap Zorg en Gezondheid was namelijk dat 1 op 5 van iedereen die een uitnodigingsbrief krijgt, zou bellen naar het callcenter. In de praktijk blijkt dat aantal toch hoger te liggen. "Het toch zeker om 1 op 3", vertelt Poets. "Soms is het zelfs de helft van de uitgenodigde mensen die bellen."

Volgens Poets valt het hoge aantal telefoontjes vooral te verklaren door de huidige leeftijdsgroep die gevaccineerd wordt, en zal dat aantal ook afnemen naarmate jongere mensen aan de beurt komen. "Wanneer een uitnodiging terechtkomt in de brievenbus, is het aangeraden om die eens goed te bekijken met de kleinkinderen of de kinderen en iemand om hulp te vragen", luidt dus het advies. "Op de brief staan vaak de antwoorden die je zoekt. Er komt wel wat digitaal werk aan te pas. Als het na hulp van buitenaf nog steeds niet lukt, is er natuurlijk wel het callcenter om je te helpen."

Meest gelezen