Radio 2

"Archeologen van de lucht" speuren Westhoek af op zoek naar historische vondsten: "Al een loopgraaf ontdekt"

Mathieu Deramoudt uit Dikkebus, bij Ieper, en Korneel Neirynck uit Hooglede zijn gepassioneerd door paramotorvliegen en maken ondertussen luchtfoto's voor de wetenschap. Ze speuren het landschap in de Westhoek af naar sporen uit het verleden. "Ik ondekte al een loopgraaf", zegt Korneel.  

Paramotorvliegen is voor Mathieu Deramoudt (40) en Korneel Neirynck (34) al jaren een passie. Een paramotor kan je het best vergelijken met een kite of valscherm waar een motor aan hangt en waarmee je dus kan rondvliegen. Nadat ze, eerder toevallig, archeologische vondsten deden tijdens hun uitstapjes besloten ze bewuster op zoek te gaan naar sporen uit het verleden. "Bij mij begon het 4 jaar geleden", zegt Korneel, "toen ik een loopgraaf ontdekte in Voormezele. Ik nam een foto en stuurde die op naar een archeoloog van UGent. Die bezorgde mij een andere luchtfoto, van 100 jaar geleden, waarop de loopgraaf duidelijk te zien was en de gelijkenissen waren treffend. Dat gaf een kick."

Sommige sporen zijn maar een paar dagen per jaar zichtbaar. Je moet er zijn op het juiste moment, op de juiste plek. 

Korneel Neirynck

Mathieu ontdekte 8 jaar geleden dan weer een spoorweg uit de Eerste Wereldoorlog. “De dwarsliggers zijn duidelijk te zien boven de velden. De spoorweg loopt vlak bij mijn huis via een tankpark in Reningelst richting Abele. In het kenniscentrum van het In Flanders Fields Museum ging ik op zoek naar meer informatie achter mijn foto’s.”

Ondertussen werken zowel Mathieu als Korneel met veel enthousiasme als vrijwilligers voor het museum. 

(Lees voort onder de foto) 

Geoefend oog

De sporen die Mathieu en Korneel vinden, zijn vaak erg subtiel: verkleuringen of oneffenheden in een veld, schaduwen, planten die net iets boven de rest uitgroeien en een patroon vormen. "De sporen zijn het duidelijkst wanneer het droog is", weet Korneel. "Maar dan nog is het goed kijken. Sommige sporen zijn ook maar een paar dagen op het jaar zichtbaar. Je moet er zijn op het juiste moment, op de juiste plek. Wanneer ons oog er dan op valt, nemen we snel een foto. Anders verdwijnt het misschien weer voor 20 jaar of langer."

"Het grote voordeel van een paramotor is dat je niet vastzit in een cockpit", vertelt Mathieu. "Je kan 360 graden rond je kijken. We vliegen ook relatief traag, aan 30 kilometer per uur én het is ecologischer dan een vliegtuig of helikopter."

Meest gelezen