Reddingshelikopter Florø / Hovedredningssentralen Sør-Norge / NTB

Nederlands vrachtschip voor Noorse kust vastgemaakt aan sleepboot, grootste gevaar geweken

Een sleepboot is erin geslaagd zich vast te maken aan de Eemslift Hendrika, het Nederlandse vrachtschip dat voor de Noorse kust in de problemen was geraakt. Het schip zwalpte zonder motor en zonder bemanning op zee. Het risico is voorlopig geweken. De berging is uitgevoerd door het Nederlandse bedrijf Boskalis, dat vorige week nog betrokken was bij de succesvolle bergingsoperatie op het Suezkanaal.

De Eemslift Hendrika begon maandag over te hellen nadat de lading was beginnen te schuiven door de ruwe zee. Het vrachtschip voer toen op zo'n 100 kilometer van de Noorse kust. Alle 12 bemanningsleden waren al van boord gehaald nadat een laatste poging door de kapitein en enkele overgebleven bemanningsleden om het schip weer te stabiliseren, niet gelukt was.

Omdat ook de motor was uitgevallen dreigde het schip vast te lopen op de Noorse kust, of te kapseizen. Er werd gevreesd voor een milieuramp, omdat zware olie en diesel in zee zouden stromen. 

Bekijk hier enkele beelden van de reddingsoperatie van de bemanning, gefilmd door de Noorse kustwacht (en lees eronder voort):

Maar gisteravond heeft een bergingsteam het stuurloze Nederlandse vrachtschip dus onder controle gekregen. Er is een sleeplijn gelegd met de zware sleepboot Normand Drott. Daardoor kan de Eemslift worden weggehouden van de Noorse kust. De Eemslift Hendrika was al genaderd tot op 12 kilometer van de kust toen de sleepverbinding tot stand kwam. 

Een eerste poging gisteren was gisteren nog uitgesteld door het zware weer. Maar de zee is dan toch rustiger geworden. De berging is uitgevoerd door het Nederlandse bedrijf Boskalis, dat recent nog betrokken was bij de succesvolle bergingsoperatie van het vrachtschip Ever Given op het Suezkanaal. Personeel van het bedrijf zal van zodra het kan met een helikopter op de Eemslift Hendrika worden gezet. 

Nadat alle bemanningsleden van het schip waren gehaald, voer de Eemslift Hendrika op automatische piloot. Maar de hoofdmotor was uitgevallen. Het schip dreef dus af naar de Noorse kust. Er werd gevreesd voor een milieuramp, omdat het nog veel diesel en zware olie aan boord had. 

.De Eemslift Hendrika is 112 meter lang en 17 meter breed. Het was vanuit Bremerhaven in Duitsland op weg naar Kolvereid in Noorwegen. Het Nederlandse vrachtbedrijf Amasus Shipping uit Delfzijl in Groningen is mede-eigenaar.

Meest gelezen