Reporter volgt afgedankte wagens van Brussel naar West-Afrika: “Sommige rijden zelfs niet meer”

Jaarlijks vertrekken vele honderdduizenden afgedankte wagens vanuit heel Europa via de Heyvaertwijk in Brussel naar West-Afrika. Brusselaar Arnaud De Decker trok naar Guinee om de auto’s te volgen. De reportage is te zien in de nieuwe reeks van “Rudi Vranckx en de Nomaden”. 

Arnaud De Decker woont al zijn hele leven in Brussel. Tegenwoordig woont hij in de buurt van de Heyvaertwijk op de grens tussen Anderlecht, Molenbeek en Brussel. Het is een buurt die in heel Europa, maar ook in West-Afrika, bekend staat om zijn tweedehands auto’s. “Daar worden oude, afgedankte wagens verzameld in grote parking en garages”, vertelt Arnaud. “Daar is het idee ontstaan om er een reportage rond te maken.”

“Die grote hangars werden in de jaren zeventig gebruikt als stockage voor de slachthuizen die er in de buurt waren”, gaat Arnaud verder. “Maar door de verstrengde hygiënische normen in de jaren tachtig moesten ze sluiten. De gigantische ruimtes werden dan opgekocht, vaak door Libanese families, en zij zijn er dan een autohandel gestart. Ze hebben dat goed gezien want er was heel veel vraag vanuit West-Afrika, en toen ook vanuit Noord-Afrika, voor goedkope Europese wagens. Nu is de handel nog altijd deels van diezelfde grote families.”

In Guinee bestaan er wel regels rond import van auto's, maar die worden niet nageleefd

Voor de nieuwe reeks “Rudi Vranckx en de Nomaden”, trok Arnaud van Brussel naar Afrika om te kijken wat er uiteindelijk met die auto’s gebeurt. “We zijn uiteindelijk naar Guinee vertrokken, dat is een land in West-Afrika dat het meest afgedankte Europese wagens importeert. Dat komt omdat de regels daarrond bijna onbestaand zijn. Op papier bestaan die wel, maar in de praktijk worden die niet nageleefd. Zo goed als alles stroomt daar binnen. We zijn in de haven van Conakry gaan filmen en daar komen bijna dagelijks oude Belgische wagens binnen. Daar zitten degelijke auto’s bij, maar een groot deel kan niet eens zelfstandig rijden. Soms zie je zelf wrakken die met een heftruck uit de boot worden gehaald of die geduwd moeten worden.”

Informele economie

Het Brusselse Gewest ziet de autohandel liever verdwijnen uit de Heyvaertwijk. “Er zijn inderdaad plannen, maar dat is uiteraard een heel gevoelig onderwerp. Het brengt namelijk een hele economie met zich mee in de wijk. Het gaat toch wel om honderden jobs in de informele sector. En dat blijft toch wel gevoelig, want als je de economie daar wegdrijft, wat gaat er dan gebeuren met al die mensen? Er zijn zoveel factoren en daarom is het zo’n ingewikkeld dossier voor de bevoegde instanties”, zegt Arnaud.

De reportage "Het autokerkhof van Europa" van Arnaud De Decker, die hij samen maakte met Simon Oeyen, is zaterdagavond om 20.10 uur te zien op Canvas.

Meest gelezen