Meer geweld en vandalisme bij jongeren? "Nu er minder kan, gaan jongeren op zoek naar andere dingen die hen een kick geven"
Je hoort de laatste tijd wel vaker verhalen van zinloos geweld en vandalisme bij jongeren. Gisteren nog is een twaalfjarige jongen in Leefdaal het slachtoffer geworden van zinloos geweld. De jongen zou zonder aanleiding in elkaar geslagen zijn door een groepje kinderen. Volgens kinderpsychiater Eva Kestens kan dat te maken hebben met de coronacrisis. "Kinderen die zich misdragen, missen vaak een uitlaatklep en een luisterend oor".
Eva Kestens is kinder- en jeugdpsychiater in het centrum Ter Wende in Leuven en Haren. Daar worden jongeren met psychosociale problemen begeleid. Ook daar merken ze dat jongeren het de laatste tijd moeilijker hebben. "Mijn collega's die ambulant werken, worden op dit moment overspoeld door kinderen en jongeren die het heel moeilijk hebben", vertelt Eva. "Kinderen die komen aankloppen hebben vaak last van depressieve klachten, ook eetstoornissen komen vaak voor."
Toezicht van ouders
Er is een link tussen de coronacrisis en zinloos geweld en vandalisme bij jongeren, zegt Eva Kestens: "Jongeren hebben veel minder om handen in deze periode, veel hobby's zijn weggevallen. En ze hebben het gevoel dat er nu weinig dingen mogen. Daardoor gaan ze op zoek naar andere zaken die hen een kick geven. En ook het toezicht van de ouders is vaak verminderd. Je hebt ouders die nu extra hard moeten werken, omdat ze in de zorg werken bijvoorbeeld. Maar heel wat ouders hebben het ook zelf moeilijk, of ze hebben conflicten met hun kinderen rond de coronaregels. Sommige ouders zijn het beu om voortdurend het gevecht aan te gaan met hun kinderen om hen thuis te houden."
Jongeren hebben naast een leerachterstand ook een leefachterstand opgelopen
Volgens Kestens speelt de school ook een belangrijke rol. "Als jongeren naar school gaan, is er toch meer structuur in hun leven en hebben ze meer sociale contacten. Het is ook belangrijk dat scholen tijd maken om naar hun leerlingen te luisteren en dat ze proberen in te schatten hoe het met hen gaat. Afgelopen jaar is alles wat school plezierig maakt, zoals uitstapjes, geschrapt. Scholen zouden op zoek moeten gaan naar uitstapjes die ze wél kunnen doen, ook al is het in groepjes van vier. Want los van het leren, hebben kinderen ook een achterstand opgelopen rond sociale ervaringen, en die zijn essentieel. "Jongeren hebben niet alleen een leerachterstand maar ook leefachterstand opgelopen", hoorde ik een leerkracht zeggen, en dat is mooi verwoord," aldus Eva.
Kinderpsychiater eva: "Jongeren die zich misdragen, missen vaak een uitlaatklep en een luisterend oor"
