Gentse organisatie wil akoestiek in de klas verbeteren: “Hang jassen in de klas, niet in de gang”

Een Gentse organisatie heeft een lessenpakket gemaakt om scholen te helpen zoeken naar oplossingen voor een slechte akoestiek in de klas. Enkele simpele ingrepen kunnen de verstaanbaarheid fors verhogen, zegt initiatiefnemer Stijn Dickel van kunstenorganisatie Aifoon. “Dat kan al door jassen en gordijnen in de ruimte te hangen.”

Volgende week beginnen de lessen in middelbare- en lagere scholen opnieuw. Dat gebeurt bijna altijd met de ramen open. Dat zorgt voor de nodige frisse lucht, maar ook voor veel lawaai van buitenaf. En dat kan een impact hebben op de leerervaring, want jongeren worden soms afgeleid door het lawaai tijdens de lessen, vertelt Stijn Dickel van kunstenorganisatie Aifoon.“We staan heel vaak stil bij hoe een lokaal er moet uitzien, maar we denken eigenlijk nauwelijks na bij hoe we een lokaal willen laten klinken.”

(Luister naar het gesprek met Stijn Dickel bij Radio 2 Oost-Vlaanderen en lees daarna verder)

Meubilair herschikken

Een nieuw lessenpakket moet die akoestiek in klassen en scholen nu verbeteren. Dat pakket helpt leerkrachten en leerlingen om oplossingen te zoeken voor een slechte akoestiek in de klas. 6 Gentse leerkrachten hebben het project intussen ook al uitgetest. “Dat kan door poreuze materialen in de ruimte binnen te brengen en door allerlei objecten en het meubilair eventueel wat te herschikken in de klasruimte”, zegt professor Akoestiek aan de universiteit Gent, Timothy Van Renterghem.

Het lessenpakket komt zeker nu in coronatijden van pas. Door het gebruik van mondmaskers is het nog moeilijker om elkaar te verstaan, zegt Dickel. “Eén van die suggesties die wij doen is bijvoorbeeld om in wintertijd de jassen in de klas te hangen, in plaats van in de gang. Dat verbetert de akoestiek.”

Scholen die het lessenpakket willen gebruiken, kunnen het gratis downloaden via de website van de organisatie

Meest gelezen