Inwoners van Oosterzele krijgen factuur van 15.000 euro in de bus: “Moest eigenlijk 15 euro zijn”

Verschillende gezinnen uit Oosterzele kregen een foute rekening van 15.000 euro in de bus. De vergissing kwam er door een computerfout van afvalophaler ILVA. “We begrijpen de verwarring, maar het correcte bedrag was dus 15 euro”, zegt de woordvoerster van ILVA, Tina Verraes.

Het was even schrikken voor verschillende gezinnen in Oosterzele toen ze de rekening voor de afvalophaling in de bus kregen. In de brief leek de afvalophaler ILVA duizenden euro's te vragen voor de verwerking van het groenafval. “Dat klopt natuurlijk niet. Bij velen stond er dat ze een openstaande schuld van 15.000 euro hebben, maar dat moest eigenlijk 15 euro zijn”, zegt woordvoerster van ILVA, Tina Verraes.

De software had de komma per ongeluk vervangen door een puntje

Tine Verraes, woordvoerster bij ILVA

Een computerfout zou aan de basis van de verkeerde factuur liggen. “De software had de komma per ongeluk vervangen door een puntje. Het bedrag dat dan verder in de brief gevraagd werd om te betalen, was uiteindelijk wel correct, maar uiteraard leidde dat tot heel wat terechte verwarring”, zegt Verraes.

Ook foute communicatie over voorschot

Die verwarring was nog groter omdat het vaste voorschotbedrag ook zonder aankondiging verhoogd werd. ILVA gaat dat bedrag opnieuw aanpassen en stuurt ook een brief naar alle mensen om de computerfout uit te leggen, zegt Verraes.”We willen in de toekomst  om de 6 maand een rekening sturen die aangepast is aan het persoonlijk gebruik van een gezin. Dat was nu nog niet zo, maar dat hadden we vooraf niet goed gecommuniceerd.”

Meest gelezen