De NYPD achterna? Politie Antwerpen overweegt producten met merklogo te verkopen

De Antwerpse politie onderzoekt of het gadgets kan verkopen zoals koffiebekers en paraplu's met het logo van het korps. De politiezone lanceerde vanmiddag op sociale media een opvallende bevraging. Daarin vragen ze de burger of ze "producten met het merklogo van de Antwerpse politie op de markt kunnen brengen". Het initiatief lokt heel wat reacties uit. 

In een korte reeks van tien vragen probeert de politiezone Antwerpen te peilen naar de gevoelens van de burger over de Antwerpse politie, over het nieuwe logo én over de eventuele interesse naar de verkoop van producten met dat logo. De inleiding maakt duidelijk dat de politiezone zich via deze weg "op een moderne, vooruitstrevende en open manier zichzelf meer kenbaar [wil] maken als een sterk en grondig merk".

De bevraging peilt ook concreet naar eventuele producten die te koop zouden kunnen worden aangeboden - van een drinkbus over een teddybeer tot een walkietalkie - en de prijs die men bereid zou zijn om neer te tellen voor een "degelijke paraplu" met logo van de politiezone Antwerpen.

Eén van de vragen in de enquête peilt naar het bedrag dat de burger bereid zou zijn te betalen voor een "degelijke paraplu" met het logo van de politiezone Antwerpen. Bron: PZ Antwerpen.

De bevraging lokt alvast heel wat reacties uit. Voorstanders wijzen erop dat politiediensten zoals de New York Police Department (NYPD) al langer gelijkaardige merkproducten verkoopt. Anderen kondigen aan dat ze een product met politielogo gerust op het dashboard van hun wagen willen leggen, om zo goodwill af te dwingen bij wegcontroles. De liberale jongerenafdeling Jong VLD koppelt er dan weer een pleidooi aan voor een kerntakendebat. "Moeten we hier mee lachen of beginnen huilen?", vragen ze zich openlijk af.

Ook allerlei memes en mopjes circuleerden al snel op sociale media: zo wordt het politielogo door grappenmakers gefotoshopt op granaten, verwijzend naar de vele ontploffingen in Antwerpen de voorbije jaren.

"Verder vermarkten"

Het initiatief komt niet uit de lucht gevallen. Al in juni 2019 besliste het Antwerpse college van burgemeester en schepenen om advocatenkantoor DLA Piper onder de arm te nemen om de juridische vraagstukken rond "het verder vermarkten" van het nieuwe politiemerklogo te onderzoeken. Daarvoor heeft de stad een budget van 7.500 euro goedgekeurd.

"Momenteel is dit merklogo enkel nog maar terug te vinden op de interventievoertuigen", klonk het toen in het college. "Een projectgroep wenst na te gaan of er op termijn nood, plaats en enthousiasme is om dit "zakelijk" politiemerk verder te vermarkten en dit zowel binnen als buiten de organisatie. [...] Hoe beschermt stad Antwerpen best dit politiemerklogo? Hoe kunnen producten met "politiemerk" te koop worden gesteld? Dient hiervoor een vennootschapsvorm te worden opgericht? Wat met eventuele winsten?"

Vorig jaar schreef de Lokale Politie Antwerpen een openbare aanbesteding uit met als titel "Merkarchitectuur Politie Antwerpen". De bedoeling was om de zichtbaarheid van het nieuwe merklogo van de politiezone "meer kenbaar" te maken: "In eerste instantie willen we de opties van de externe markt verkennen, nl. op welke manieren PZA-items (gadgets, bedrukte kleding…) kan lanceren o.a. ook a.d.h.v. concessie, licentie, consignatie, etc."

(Lees verder onder de tweet.)

Gadgets voor verzamelaars

Woordvoerder Wouter Bruyns van politiezone Antwerpen wil nog niet op de feiten vooruitlopen. "We toetsen dit af, onder het grootste voorbehoud, we willen peilen of er interesse bestaat. De politiezone Antwerpen beschikt al een tijdje over gadgets met het nieuwe logo - magneetjes bijvoorbeeld - die we ook uitdelen op beurzen. Regelmatig krijgen we vragen van verzamelaars die op zoek zijn naar die gadgets. Dat heeft meegespeeld in het lanceren van deze bevraging. Intern is er bij onze personeelsleden ook enthousiasme over de producten."

"Mocht het initiatief er komen, dan is het in ieder geval niet de bedoeling om winst te maken", zegt Bruyns. "Eventuele opbrengsten zullen geïnvesteerd worden in campagnes, rond verkeersveiligheid bijvoorbeeld."

Meest gelezen