Videospeler inladen...

"Een foto nemen van mijn bankkaart? Geen probleem": "De inspecteur" test phishing uit in échte leven bij mensen thuis

Sven Pichal heeft in een steekproef aangetoond dat mensen te goedgelovig ingaan op de vraag om hun bankgegevens te delen. "De inspecteur" van Radio 2 gaf zich uit voor een medewerker van FOD Financiën en klopte bij mensen thuis aan. "Ik was zelf ook enorm verrast dat het zo snel ging", zegt hij in "Laat Journaal".

Wat is phishing? Deze video legt het je in 1 minuut uit. Lees daarna verder hoe "De inspecteur" het heeft aangepakt:

Videospeler inladen...

"De inspecteur" van Radio 2 probeerde in het échte leven uit wat phishers online doen. "We gebruikten het verhaal dat nu in veel mails wordt gebruikt, je moet zogezegd nog geld terugkrijgen van de belastingen en daarvoor moet je even je bankrekening doorgeven." Hij klopte aan bij verschillende mensen thuis en stelde zich voor als medewerker van de FOD Financiën. Daarmee wilde Pichal achterhalen of het mogelijk is om heel snel het vertrouwen van mensen te winnen, wanneer je je uitgeeft als iemand anders.

Bekijk het offline phishingexperiment van Sven Pichal en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Drie van de zes mensen tonen Pichal zonder twijfel hun bank- of kredietkaart zodat hij die kan fotograferen. Hier gaat het om een fictief experiment, maar mensen kunnen veel geld verliezen als ze echt slachtoffer worden van phishing. "Soms gaat het om een paar honderd euro's, maar soms wordt een volledige rekening leeggeplunderd. Het kan gaan tot tienduizenden euro's", verklaart Pichal. "Al je zuurverdiende spaargeld is dan verdwenen."

De criminelen achter de frauduleuze berichten worden ook steeds vindingrijker. Zo spelen ze bijvoorbeeld steeds vaker gewiekst in op de actualiteit.

Hoe doen cybercriminelen dat dan juist? Bekijk in dit fragment uit het "Laat Journaal" hoe ze aan de slag gaan met alles van kindergeld tot Netflix, en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Verder blijkt het voor slachtoffers steeds moeilijker om hun geld terug te krijgen van de bank. "Volgens Ombudsfin, de ombudsdienst van de banken, zeggen banken te snel tegen gedupeerde klanten: 'u bent grof nalatig geweest'. Een bank zegt daarmee eigenlijk: 'Het is jouw schuld, jij hebt ergens gegevens losgelaten. Dat had je niet moeten doen, dus gaan we je je geld ook niet teruggeven'", verklaart Pichal. "Maar de ombudsdienst vindt dat niet terecht, omdat die phishers dus net steeds slimmer te werk gaan."

Advocate Magali Feys wil een groepsvordering opstarten tegen Argenta voor slachtoffers van phishing die de bank niet wil vergoeden:

Videospeler inladen...

Ten slotte geeft Sven Pichal nog een aantal tips die je helpen om niet in de klauwen van online oplichters te belanden:

Videospeler inladen...

Meest gelezen