300 van de 1300 bushaltes verdwijnen in regio Mechelen, PVDA: "Vooral oudere mensen zullen de dupe zijn"
In Mechelen heeft PVDA actie gevoerd tegen de plannen die nu op tafel liggen voor het openbaar vervoer in de regio. Zo'n 300 van de 1.300 bushaltes in de vervoersregio zouden verdwijnen. PVDA vraagt om de plannen te herbekijken. "Vooral oudere mensen en mensen die niet zo goed te been zijn, zullen het slachtoffer zijn. Zij zullen grotere afstanden moeten afleggen om een halte te vinden", denkt gemeenteraadslid Dirk Tuypens (PVDA).
De actievoerders van PVDA aan het station van Mechelen hadden bordjes vast met de tekst: "Waar is mijn halte?". Volgens de plannen zouden de meeste haltes worden geschrapt in Puurs-Sint-Amands (57 haltes), Heist-op-den-Berg (53 haltes) en Mechelen (50 haltes).
"Het aanbod zal verminderen. Lijnen kunnen nu bijvoorbeeld geen lussen meer maken naar de dorpen en dat vind ik al onbegrijpelijk", zegt gemeenteraadslid Dirk Tuypens (PVDA). "Maar er zullen ook minder haltes zijn en de afstanden tussen de haltes worden groter. Vooral oudere mensen en mensen die niet zo goed te been zijn, zullen daar de dupe van zijn. Zij zullen grotere afstanden moeten afleggen om een halte te vinden." PVDA vraagt om het mobiliteitsplan, dat normaal gezien volgend jaar van kracht wordt, te herbekijken. Eerder hadden ook de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en reizigersorganisatie TreinTramBus al bezorgdheden geuit over het plan.
Voor kleinere wijken wordt gedacht aan vervoer op maat zoals de belbus of de minder mobielen centrale
“Het klopt dat er een aantal haltes geschrapt worden in Mechelen”, zegt schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke (VoorMechelen). “Er zal vooral worden gefocust op de grote assen. Daardoor zal het busverkeer vlotter kunnen doorstromen en stipter rijden. Voor de kleinere wijken wordt er vooral gekeken naar vervoer op maat zoals de belbus of de minder mobielen centrale. We denken samen met andere gemeenten na over nog andere alternatieven. De bus is maar een onderdeel van het volledige basisbereikbaarheidsplan. Er komen in Mechelen bijvoorbeeld acht hopping-punten waar je van ene vervoersmodus vlot kan overstappen naar een andere. Op zo’n punt staan er deelauto’s, steps, is er een bushalte waar verschillende lijnen stoppen, je kan er je fiets achterlaten, en ga zo maar door.”
