Gerard Bottino / SOPA Images

Zaterdag boodschappen gedaan bij Carrefour? Controleer dan of geld niet 2 keer van je rekening is gehaald

Bij verschillende winkels, zoals die van supermarktketen Carrefour en Schoenen Torfs, zijn sommige betalingen twee keer van de rekening gegaan. Het gaat om betalingen van klanten die afgelopen weekend met een Belgische Maestrokaart hebben afgerekend. De dubbele betaling wordt tussen vandaag en donderdag terugbetaald. 

Heb jij afgelopen weekend met een Belgische Maestrokaart boodschappen betaald bij supermarktketen Carrefour of Schoenen Torfs? Controleer dan even je rekening want verschillende klanten melden vandaag dat het bedrag van hun boodschappen twee keer van hun rekening is gehaald.

Carrefour bevestigde gisterenavond aan VRT NWS dat bij sommige klanten die zaterdag met een Belgische Maestrokaart hebben betaald, het geld twee keer van hun rekening is gehaald. De supermarktketen stelde dat het probleem bij Worldline ligt, een bedrijf dat elektronische betalingen verwerkt.

Maar Worldline ontkende meteen formeel dat het iets met het probleem heeft te maken. "Wij hebben onze systemen grondig onderzocht en daaruit blijkt dat zich bij ons geen technische storing heeft voorgedaan", zegt woordvoerder Eric Spapens aan VRT NWS. "Het gaat om een appreciatiefout bij Carrefour. Ze denken dat het probleem bij ons ligt, maar dat is niet zo."

Bekijk hier het verslag uit "Het Journaal 13u" (en lees verder onder de video):

Videospeler inladen...

Eerstdaags geld terug

Ondertussen zegt Carrefour dat de fout niet bij Worldline ligt, maar ook niet bij de supermarktketen. "Het gaat om een communicatiefout tussen twee banken, onder meer de Franse bank Crédit Mutuel, en Mastercard", zegt Carrefour-woordvoerster Aurélie Gerth. 

Ook Wouter Torfs benadrukt dat het om een technisch probleem gaat waarvoor Schoenen Torfs zelf niet verantwoordelijk is en garandeert dat de klanten eerstdaags zullen terugbetaald worden. Ook bij Carrefour krijgen de klanten morgen of overmorgen hun geld terug.

Hoeveel klanten precies getroffen zijn is niet duidelijk. "Een heel aantal", aldus een woordvoerster van de supermarktreus. Bij Schoenen Torfs gaat het over zo'n 700 klanten.

Bij Mastercard, waar het probleem ontstond, valt te horen dat de terugbetaling automatisch zal gebeuren via de bank van de kaarthouder. "De consument moet dus zelf geen actie ondernemen om de terugbetaling te ontvangen."

Meest gelezen