Belga Image

De duiven in de witte kooi van Roger Raveel zijn weg: "Te veel werk en mensen waren bezorgd"

De levende duif, twee eigenlijk, en twee kanaries die in een kooi van een kunstwerk van wijlen Roger Raveel, uit het Oost-Vlaamse Machelen-aan-de-Leie, zaten zijn weggenomen. Je zag die nog tot voor kort op de overzichtstentoonstelling van de kunstenaar in de Bozar in Brussel. Er hangt nu een sorrybordje in de plaats. Maar waarom? Wij vroegen het aan Tim Wouters, de man die de vogels verzorgde.

Overleden kunstenaar Roger Raveel uit Machelen-aan-de-Leie was een speciale man die in zijn kunstwerken soms extra driedimensionele elementen toevoegde. En soms leefden die ook. In het schilderij "Neerhof met levende duif", dat hij maakte in 1962-1963 in het kader van een groepstentoonstelling, zat een echte levende duif in een witte kooi. In de jaren '60 reageerden toeschouwers al bezorgd dat de kleine kooi dat op het schilderij was bevestigd, geen goede omgeving was voor zo'n vogel, maar nu nog steeds komen er dergelijke reacties.

Belga Image
Het werd te complex om de vogels te verzorgen
Duivenverzorger Tim Wouters

Tijdens de huidige overzichtstentoonstelling "Wij, Roger Raveel", in de Bozar in Brussel, waren er tot voor kort een duif en twee kanaries te zien. Die zijn nu weggenomen voor, onder andere, gelijkaardige redenen als in de jaren '60. Een beslissing van Bozar zelf. Tim Wouters was verantwoordelijk voor de vogels: "Ik begrijp de reacties van bezoekers zeker. En het werd te complex om de vogels te verzorgen in zo'n museumzaal ook. Ik ben ze na een maand terug gaan halen." 

(lees verder onder de foto)

Belga Image

Twee duiven en twee kanaries

Je zag maar 1 duif in de kooi, maar er waren er eigenlijk twee die werden verwisseld, en twee gele kanaries. Over de leefomstandigheden van de vogels was dus wel nagedacht, samen met een dierenarts. Om de vogel niet de hele tijd in een museumruimte te laten vertoeven, werd die verwisseld met een andere: "Er was er een bij mij thuis in een volière bij andere duiven, en een in het museum. Om de twee weken vervingen die elkaar."

De vogels deden vroeger mee aan schoonheidswedstrijden, die waren de aandacht van mensen gewoon
Duivenverzorger Tim Wouters

Zelf merkte hij geen stress op bij de vogels: "Die vogels werden gebruikt voor schoonheidswedstrijden, die zijn het gewoon dat mensen dichtbij de tralies komen. Ze zijn al die tijd in het museum in topvorm gebleven." Wouters heeft ondertussen wel vernomen dat er heel wat gemengde reacties zijn van bezoekers van de expo: "Er zijn blijkbaar ook mensen teleurgesteld dat de vogels weg zijn."

Nu de vogels weg zijn is het kunstwerk niet meer origineel zoals Raveel het zou gewild hebben, maar het werk straalt wel nog authenticiteit uit, zegt Wouters: "Je ziet wel nog dat er vogels inzaten. Er zijn nog wat zaadjes en uitwerpselen te zien. Dat maakt de kooi en het werk niet clean. Het is tenslotte ook een werk uit de jaren '60 en ziet er sowieso geleefd uit." 

Zulma en Marleen

De vogels zijn hun werk als levende modellen misschien niet kwijt, want ze worden opgevangen door een andere kunstenaar: "Ze zitten bij mijn vriendin die zelf schilder is", zegt Wouters. "Ik hoop stiekem dat de duiven terug kunnen voorkomen in een schilderij, maar dan als afbeelding." Wouters had de vogels trouwens heel toepasselijke namen gegeven: "Het zijn twee tortelduiven, dus ik heb ze Zulma en Marleen genoemd, naar de vrouwen van Raveel."

Meest gelezen