Belga Image

Toerisme Meetjesland wil toeristen aantrekken, maar ook de rust en stilte behouden: hoe gaat dat gebeuren?

Het Meetjesland, de landelijke regio tussen Gent en Brugge, wil meer toeristen aantrekken en heeft daarvoor concrete plannen. Er zullen meer en betere parkeerplaatsen komen voor bezoekers. Toeristen moeten tijdens hun bezoek ook gemakkelijker de weg vinden naar lokale horeca. In tegenstelling tot het aantrekken van meer volk, wil de regio toch ook de stilte en de rust behouden door alles infrastructureel goed te organiseren.

Er zijn concrete plannen voorgesteld om het toerisme in de regio Meetjesland een boost te geven. Daarvoor werkte Toerisme Meetjesland het afgelopen anderhalf jaar, samen met vrijwilligers, mensen uit de toeristische sector en de verschillende gemeenten en dorpen in de regio, een plan uit. Vincent Laroy van Toerisme Meetjesland legt uit: "We willen meer toeristen aantrekken, maar zetten ook in op de stilte, de rust en de authenticiteit. Daarnaast willen we dat iedere bewoner, en de mensen uit de sector, een soort ambassadeur worden van de regio en voor promotie zorgen."

Er komen meer parkeerplaatsen, mooie wandel -en fietspaden
Vincent Laroy van Toerisme Meetjesland

Wanneer er meer toeristen op bezoek komen met de wagen moet er gemakkelijker plaats zijn om die te parkeren. "We zorgen er voor dat er deftige parkeerplaatsen zijn. Vandaar kunnen ze erop uit trekken om te wandelen via mooie wandelpaden. Terwijl de mensen genieten van de regio moeten ze ook gemakkelijker de weg vinden naar de lokale horeca. Op die manier kunnen alle dorpen en gemeenten met elkaar verbonden zijn."

"Het is nu niet altijd evident om tot bij ons te geraken"

Mensen die nu minder afzakken naar de regio, maar ook jongeren, mensen met een beperkt inkomen, andere culturele groepen, moeten gestimuleerd worden om dat wel te doen, zegt Laroy: "Het is nu, op vlak van mobiliteit en het openbaar vervoer, niet altijd evident om naar sommige delen van onze regio te komen. We gaan bekijken hoe dat beter kan."

Ondernemers in de regio zullen gestimuleerd worden om na te denken hoe ze klimaatduurzamer kunnen werken. "Sommige bedrijven hebben al een Green Key Label (= internationaal keurmerk voor milieuvriendelijke toeristische bedrijven). Daar gaan we ook nog meer op inzetten", zegt Laroy.

Een gelukkige inwoner is een goede promotor van zijn of haar eigen streek
Vincent Laroy van Toerisme Meetjesland

De bewoners in de regio worden aangespoord om mee de dorpen en gemeenten te promoten: "Een gelukkige inwoner die ook ambassadeur kan zijn van zijn of haar eigen regio, is een goede promotor." En dat werkt ook omgekeerd: "Als wij investeren in mooie wandelpaden en andere toeristische zaken voor bezoekers, dan kan de inwoner daar ook zelf van profiteren."

Regio Gent?

Onlangs werden de regio's van Vlaanderen voorgesteld, en regio Meetjesland is eigenlijk regio Gent nu. Leroy benadrukt: "Het blijft hier gewoon regio Meetjesland, wij passen perfect in regio Gent. En Toerisme Meetjesland blijft de promotor van de regio. Voor ons maakt dat weinig verschil. Wij zijn de mooie regio tussen Gent en Brugge", zegt Leroy nog trots.

Meest gelezen