Benjamin Brolet

Het nieuwe station in Hasselt krijgt vorm: "Van nieuwe banken tot een nieuwe roltrap"

Het nieuwe station in Hasselt krijgt stilaan vorm. Infrabel en NMBS maakten een stand van zaken op van de werkzaamheden die al gebeurd zijn. "Van nieuwe banken tot een nieuwe roltrap", luidt het bij Dimitri Temmerman van de NMBS.

Er wordt al een tijdje gewerkt in en rond het station van Hasselt, vandaag is daar de eerste fase afgerond. Het perron 6-7 werd als eerste perron volledig vernieuwd. "Het perron is verhoogd met een halve meter, van 28 centimeter tot 76 centimeter. Zo kunnen de reizigers via een hoger vlak op de trein stappen",  zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. "Daarnaast zijn er ook nieuwe schuilhuisjes, nieuwe banken, nieuwe informatieschermen en een nieuwe roltrap." Het perron geeft een goed beeld van hoe het station er eind 2024 moet uitzien, wanneer alle perrons zullen vernieuwd zijn. 

Tegen het einde van de maand mei komt er ook een nieuwe lift. "Stel je voor dat je hier aankomt met een rolstoel, kinderwagen of zware bagage. Dan kan je met de lift heel eenvoudig en comfortabel tot aan het perron geraken", aldus Temmerman.

Nu perron 6-7 opnieuw in dienst is, gaan de werken van start aan perron 4-5. Deze moeten tegen het einde van dit jaar afgerond zijn. Zo zullen de werken de komende jaren verdergaan. Pas als het ene perron is afgewerkt, starten de werken aan het volgende perron. Op die manier kunnen zoveel mogelijk treinen blijven rijden en blijft de hinder voor de reiziger beperkt.

(Lees verder onder de foto.)

Ook vernieuwing in 4 andere Limburgse stations

Naast Hasselt komen ook vier andere Limburgse stations aan de beurt, namelijk de stations van Alken, Diepenbeek, Kiewit en Sint-Truiden. Ook daar worden de perrons verhoogd tot de Europese referentiehoogte van 76 centimeter. "Die werken zouden in de loop van volgend jaar beëindigd moeten zijn", zegt Frédéric Petit van Infrabel. "Wij zullen aan de nieuwe perrons ook telkens de spoorinfrastructuur volledig vernieuwen."

Meest gelezen