Boy_Anupong

Slaapkliniek UZ Gent heeft bijna dubbel zoveel patiënten met slaapproblemen door corona

Ruim 1 op de 3 Oost-Vlamingen heeft slaapproblemen door de coronacrisis. De slaapkliniek van het UZ Gent merkt dat aan het aantal patiënten, dat tijdens de crisis bijna is verdubbeld. Internationale studies bevestigen die tendens. De problemen ontstaan na een coronabesmetting, maar ook mensen die niet ziek zijn geweest slapen slechter.

Volgens professor An Mariman van het UZ Gent zijn er gewoonlijk over het algemeen 15 tot 20 procent mensen met slaapproblemen. Nu is dat 35 procent. "Bijna een verdubbeling dus en een duidelijke stijging. Het gaat om mensen die een besmetting hebben doorgemaakt en daardoor slaapstoornissen ontwikkelden, maar de coronacrisis heeft ook een effect op mensen die niet ziek zijn geweest."

Lichamelijk probleem

De oorzaak van de slaapproblemen door corona is enerzijds een puur lichamelijk probleem en anderzijds iets mentaals. Puur lichamelijk heeft een besmetting met het coronavirus een neurologische invloed. Het virus kan een invloed hebben op ons zenuwstelsel, de hersenen of het ruggenmerg, waardoor we slechter slapen.

Stress van het thuiswerken

Professor Mariman ziet ook slaapproblemen ontstaan op het mentale vlak. "We zijn noodgedwongen in een ander levenspatroon terechtgekomen," weet ze. In het begin was dat een goede zaak, maar later bleek dat veel minder goed. "Mensen die thuis werken, hebben in het begin meer tijd om te slapen, het slaappatroon verbetert. Maar op langere duur kwam er meer stress in huis. Kinderen moeten niet meer gewoon naar school, je moet dat in huis allemaal anders gaan managen en dan komt de stressgevoeligheid meer naar boven."

Ook minder bewegen en lang met beeldschermen werken doet de slaap geen goed. We komen ook minder buiten in het daglicht, stelt Mariman vast, wat ook niet bevorderlijk is om goed te slapen. "Daglicht regelt onze biologische klok."

Schaapjes tellen?

Schaapjes tellen kan je proberen, maar meer bewegen, minder tijd achter de computer doorbrengen en meer buiten zijn, kan volgens de professor echt helpen. Zonlicht onderdrukt de melatonine, het slaaphormoon, dus overdag buiten zijn, helpt ons dan om 's nachts beter te slapen. 

Meest gelezen