© Vichaya Kiatying-Angsulee - creative.belgaimage.be

De macht van influencers tijdens pandemie: 1 op 4 jongeren laat zich verleiden om iets te kopen 

De invloed van content creators op sociale media blijft alsmaar vergroten, zo blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool en handelsfederatie Comeos. 85 procent van de Belgische jongeren volgt minstens één influencer. En ze worden er wel degelijk door beïnvloed: 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden ook iets door toedoen van een post van zo’n influencer. “Dat ons fysiek sociaal contact beperkt blijft door de pandemie, zorgt meer dan waarschijnlijk voor de stijging in populariteit”, aldus onderzoeker Jeroen Naudts. 

De coronabarometer kwam er dan niet, maar Arteveldehogeschool wist wel een SMI of Social Media en Influencer barometer in het leven te roepen. Die meet jaarlijks de populariteit van influencermarketing bij Belgische jongeren van 16 tot 24 jaar.  

Volgens de barometer brengen jongeren gemiddeld veel tijd door op sociale media, zeker in deze periode van sociale isolatie. Ze volgen er allerlei platformen die kledij, eten, verzorgingsproducten en andere hippe hebbedingen aanprijzen. En dat werkt. Van de 3.263 jongeren die de enquête invulden, gaf 26 procent toe dat ze een van die aangeprezen spullen in hun winkelmandje sleepten. Vooral meisjes laten zich al eens beïnvloeden. 

Influencer Julie Vermeire in een Instagrampost, de tekst loopt daaronder verder: 

Sociale media als sociaal contact

“Verschillende Belgische jongeren geven aan dat beperkte fysieke sociale interactie maakt dat ze vaker online gaan. Ze zoeken er naar tijdverdrijf en alternatieven ter vervanging van sociale evenementen”, aldus Wim van Edom, econoom bij handelsfederatie Comeos. 

Healthy Habits Celien, oftewel Celien Rombouts, die op haar Instagram vooral inzichten biedt over eten zonder diëten, zag in het begin van de eerste lockdown haar volgersaantal op Instagram de lucht in vliegen: ze ging van 20.000 naar 70.000 volgers. 

Celien Rombouts op Instagram, de tekst loopt daaronder verder: 

Volgens de Gentse blogster Ariane Cous gingen jongeren niet alleen meer influencers volgen, velen probeerden ook zelf influencer te worden: "Ik had het gevoel dat niet alleen de vraag groter werd in de lockdown, maar ook het aanbod van Instagramplatformen en YouTubekanalen." 

TikTok

Hoewel idyllische foto’s en leuke filmpjes op Instagram nog steeds de belangrijkste middelen blijven voor influencermarketing, stijgt de populariteit van TikTok opvallend. “TikTok was eerst het medium voor jongeren onder de 16 jaar, maar nu spreekt de app een breder publiek aan”, stelt Naudts. Dat is te merken in de cijfers, die vervijfvoudigden: in 2019 gebruikte 8,8 procent van de bevraagde jongeren de app, nu 46,9 procent. 

"Het leuke aan TikTok is dat je creatief kan zijn en plezier kan maken in je filmpjes", vertelt doorgewinterde TikTokster Julie Vermeire. "Op TikTok word je soms ook wel gesponsord. Je trekt bijvoorbeeld iets aan van een bepaald merk of danst op een specifiek liedje, maar het blijft indirecte reclame. Op Instagram worden zaken vaak duidelijk gepromoot."

Julie Vermeire met haar papa, Jacques Vermeire, op TikTok, de tekst loopt daaronder verder: 

Stijging gemerkt

Meer dan de helft van de jongeren begon al een bepaald merk te volgen op sociale media, omdat een influencer erover praatte. Vorig jaar was dit nog maar 26 procent. Ook labels die Instagrammers en TikTokkers zelf uit de grond stampten doen het goed. Ariane Cous, die naast andere merken ook haar eigen merk soms toont op Instagram, merkt dat haar label beter scoort als haar kleren op haar bloggeraccount verschijnen.

Ariane Cous op Instagram, de tekst loopt daaronder verder: 

Dat influencers enkel luxeproducten promoten, klopt niet altijd. Healthy Habits Celien maakt bijvoorbeeld shoplogs (een video of vlog waarin een influencer vertelt wat hij of zij heeft gekocht red.) over haar bezoeken aan de supermarkt. "Ik vind het fijn om dagelijkse dingen te belichten. Als ik een tas van Louis Vuitton zou aanbevelen, dan zouden veel mensen mij ontvolgen. Ze zijn nu eenmaal mijn aankopen bij Lidl gewend." 

Influenceurs

Franstalige jongeren laten zich volgens het onderzoek meer leiden dan Vlaamse jongeren. Bijna een derde van hen kocht iets naar aanleiding van een post van een zogenoemde “influenceur”. 

Brusselse influencer Kristel of "lafilleagateaux" op Instagram, de tekst loopt daaronder verder:

Franstalige jongeren zitten daarnaast meer in met de geloofwaardigheid: vertelt zo’n Instagrampersoonlijkheid wel de waarheid? Alle Belgische jongeren zijn het er wel over eens dat vooral stabiele, originele en interessante inhoud belangrijk is om hen te overtuigen. 

Kritisch scrollen

Niet alle jongeren zijn dus fan van de groeiende influencercultuur: "Ook al vinden ze het niet goed, toch zullen ze zeggen dat het beste product ter wereld is", zegt een deelnemer van het onderzoek (21). Over het algemeen blijven jongeren toch kritisch over promotiepraatjes op sociale media. Ze zijn zich bewust van de commerciële intenties die vaak achter de posts schuilen.

Celien Rombouts vindt ook dat we voorzichtig moeten blijven: "Vaak zie je op Instagram het perfecte plaatje: witte tanden, gebruinde benen en een gave huid. We moeten blijven beseffen dat dit vaak niet echt is, daarom ben ik gestopt met filters te gebruiken."

Celien Rombouts in een video op Instagram, de tekst loopt daaronder verder: 

Bekijk ook de journaalreportage over de impact van influencers op het koopgedrag van jongeren, een studie van de Artevelde Hogeschool:

Videospeler inladen...

Meest gelezen