Gentse scholen en VDAB starten opfrissingscursus voor “slapende leerkrachten”: “Mensen met diploma opnieuw voor de klas krijgen”

In Gent start een proefproject om het lerarentekort in de middelbare scholen op te lossen. Scholen van het GO Onderwijs en de VDAB gaan samen een opfrissingscursus organiseren voor mensen die ooit een lerarenopleiding volgden maar nu niet voor de klas staan. Het project richt zich in de eerste plaats op werkzoekenden en moet hen helpen om opnieuw te kiezen voor een job in het onderwijs. 

Heel wat mensen volgen ooit in hun leven een lerarenopleiding maar komen, door allerlei omstandigheden, niet in het onderwijs terecht. VDAB en GO Onderwijs Gent wil een deel van die mensen opnieuw voor de klas krijgen met het proefproject INTRO. Ze organiseren samen een soort opfrissingscursus voor potentiële leerkrachten in het secundair onderwijs. 

We zoeken onontgonnen onderwijstalent!

Nathalie Vanden Bossche van GO Onderwijs

In de opleiding is er ook ruimte om ook op scholen zelf opnieuw ervaring op te doen. “Zowel mensen die ooit aan een hogeschool of universiteit een lerarenopleiding volgden komen in aanmerking”, zegt Nathalie Vanden Bossche van GO Onderwijs.  "We voorzien lessen over didactiek maar ook observaties in de klas en stagemomenten."

Voorrang voor knelpuntvakken

Het project INTRO (Inlooptraject Onderwijs) moet vooral mensen overtuigen die bepaalde knelpuntvakken kunnen geven waar nu af en toe lerarentekorten zijn. “Het gaat dan vooral om technische vakken, Frans en ook wiskunde, natuurkunde en andere wetenschappen”, zegt Vanden Bossche. 

Kandidaten met specifieke vakkennis krijgen voorrang om het traject te volgen

Nathalie Vanden Bossche van GO Onderwijs

Het project begeleidt hen dan verder individueel. Het gaat dus niet om klassieke groepslessen maar eerder om een aangepaste opleiding op maat. INTRO start volgend schooljaar en duurt vier maanden. Er is plaats voor 10 kandidaten. Als het project aanslaat, wordt het later mogelijk verlengd en uitgebreid naar heel Vlaanderen. 

Strenge screening

Omdat de plaatsen voor het traject beperkt zijn, zal de screening heel erg grondig gebeuren door de VDAB. “Er zullen onder meer intakegesprekken zijn om in te schatten of de kandidaten voldoende gemotiveerd zijn”, vertelt Karel Van Den Bossche van VDAB. “Mensen moeten uiteraard ook de juiste bekwaamheden hebben.” Kandidaten kunnen zich aanmelden op de website van de VDAB. 

Als je vanuit een andere sector de overstap maakt heb je veel begeleiding nodig
Delphine Seghers, voormalig journaliste die 9 jaar geleden de overstap naar het onderwijs maakte

Er komen positieve reacties op het project van mensen die eerder al de overstap maakten.  Delphine Seghers uit Gent is zo iemand. Zij koos er 9 jaar geleden voor om haar carrière als journaliste achter te laten en voor de klas te gaan staan. "Het is even wennen om opnieuw kennis door te geven maar er komt ook meer bij kijken. Je moet je klas bijvoorbeeld ook echt goed managen. Dat is niet simpel en daar heb je veel ondersteuning voor nodig."

Mijn passie voor wiskunde is nooit weggegaan, het bleef kriebelen

Filip De Campenaere, stapte na 30 jaar vanuit de bankwereld het onderwijs in

Geen spijt

Ook Filip De Campenaere (56) uit Zottegem keerde na 30 jaar terug naar het onderwijs. "Tot 2 jaar geleden werkte ik in de banksector. De afstand naar Brussel en dossiers waar ik me niet meer kon in vinden, deden me nadenken. Ik had ook de wiskundelessen van mijn kinderen in het middelbaar gevolgd, waardoor het enorm ging kriebelen. M'n passie voor wiskunde kwam weer boven." Filip geeft nu wiskunde aan de vierde-, vijfde- en zesdejaars in het Stella Matutinacollege in Lede. Een beslissing waar hij nog geen seconde spijt van heeft: "Het klikt met de school en ik krijg appreciatie van de leerlingen," besluit de wiskundeleraar bij Radio 2 Oost-Vlaanderen. 

BELUISTER hieronder het hele verhaal van Filip De Campenaere 

Meest gelezen