Auto van Dominique kapot na roettest op autokeuring: "Is keuring niet verplicht om schadevergoeding te betalen?"

Dominique heeft haar auto kapot teruggekregen na een keuring. De motor begaf het tijdens de milieutest (of roettest). Die test meet de roetuitstoot bij dieselvoertuigen, met als bedoeling om de grote vervuilers uit het verkeer te halen. Een schadevergoeding heeft Dominique niet gekregen, ook al verkeerde de auto volgens haar in uitstekende staat voor de keuring. “Voor een motor in goede staat en degelijk onderhouden vormt de roettest geen enkel risico”, zegt Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen in "De inspecteur" op Radio 2.

Dominique uit Grobbendonk ging in oktober vorig jaar naar de autokeuring in Malle met haar twaalf jaar oude dieselwagen. Door de coronamaatregelen moest zij buiten wachten. 

“Na een half uur wachten, reed een man mijn auto al duwend naar buiten en vertelde hij me dat hij slecht nieuws had. De motor had het begeven tijdens de roettest of milieutest en ze konden hem niet meer starten.” De milieutest of roettest meet de roetuitstoot bij dieselvoertuigen, met als bedoeling om de grote vervuilers uit het verkeer te halen.

"Het was schrikken", vertelt Dominique. “Ik zat toen in die auto op de parking en ik kon niet geloven dat dat gebeurd was. Ik dacht: dit is niet echt, maar toch was het wel zo. Ik heb het nog geprobeerd, maar ik kon de auto niet meer starten. Mijn auto was in prima staat. Ik heb er nooit een probleem mee gehad. Ik ging elk jaar naar de garage om hem te laten onderhouden.”  

Is de autokeuring niet verplicht om een schadevergoeding te betalen?

Dominique

Nadat Dominique een document had ondertekend in het keuringscentrum, hoorde ze er verder niets meer van. “Ik heb ook nog een brief aan het autokeuringscentrum gestuurd, samen met de kopieën van al mijn onderhoudsfacturen, maar ik heb daar nooit enige reactie op gekregen.”  

De auto van Dominique kon niet meer gerepareerd worden. “Hij heeft dan nog een paar maanden in de garage gestaan en is dan uiteindelijk verkocht voor 200 euro. Kan dit zomaar? Is de autokeuring niet verplicht om een schadevergoeding te betalen? Zijn ze daarvoor verzekerd?”    

Roettest vormt geen enkel risico bij goede motor

Sofie Vanhout, GOCA Vlaanderen

“Voor een motor in goede staat en degelijk onderhouden vormt de roettest geen enkel risico", zegt Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen, de koepel van de autokeuringscentra, in "De inspecteur" op Radio 2. "De roettest wordt uitgevoerd op een stilstaand voertuig, waarbij het toerental van de motor gedurende enkele seconden wordt opgedreven om de uitstoot te kunnen meten. De piek wordt slechts 2 seconden aangehouden."

De test is volgens Vanhout dus niet schadelijk, ook al klinkt die luid en akelig. “Zo’n ‘vrije acceleratie’ gebeurt niet in het wilde weg, maar wordt uitgevoerd volgens een welomschreven procedure.” 

Toch zijn er elk jaar auto’s die de roettest niet overleven: “In 2020 waren er een vijftigtal gemelde schadegevallen. Dit op een totaal van ongeveer drie miljoen keuringen, waarvan ongeveer anderhalf miljoen roettesten."

Vanhout geeft nog een tip mee: “Zorg ervoor dat de motor van je wagen opgewarmd is als je voorrijdt bij de keuring. Dit wordt ook uitdrukkelijk op de uitnodiging voor de keuring vermeld.” 

Wanneer geoordeeld wordt dat het keuringsstation aansprakelijk is, wordt er uiteraard tussengekomen

Sofie Vanhout, GOCA Vlaanderen

Recht op schadevergoeding?

Autokeuringscentra zijn verzekerd en als zou blijken dat de schade veroorzaakt is door de roettest, kun je recht hebben op een schadevergoeding, zegt Vanhout. 

“Als een schadegeval wordt gemeld in het keuringsstation, wordt een schadeformulier ingevuld, ondertekend door de klant en overgemaakt aan de verzekering. Klanten kunnen natuurlijk ook zelf aangifte doen bij hun verzekeraar. Alle schadedossiers worden vervolgens beoordeeld op aansprakelijkheid. Autokeuringscentra zijn hiervoor verzekerd en wanneer, op basis van een expertise, geoordeeld wordt dat het keuringsstation aansprakelijk is, wordt uiteraard ook tussengekomen. Dat spreekt voor zich.” 

Bij Dominique is het ondertussen meer dan een half jaar geleden dat haar auto kapot is gegaan tijdens de roettest. "Het autokeuringscentrum voert daarover geen communicatie met de klanten, maar laat het over aan de verzekering", zegt Vanhout. “Haar schadegeval werd overgemaakt aan de verzekering. Het keuringsstation laat het dan over aan de objectieve beoordeling van de verzekeraars en experts om de aansprakelijkheid te bepalen. Het is aan de verzekeraars om hun klanten in te lichten wanneer er een beslissing genomen is in een dossier.“ 

Traditionele roettest in 2022 verleden tijd?

Dat helse lawaai van de motor bij de roettest kan in de toekomst verleden tijd zijn, want de test zal dan op een andere manier uitgevoerd worden zonder de motor zo zwaar te belasten, kondigt Vanhout aan. “Voor dieselvoertuigen vanaf de Euro5-norm wordt momenteel een nieuw meettoestel getest: de PN-meter of deeltjesteller. Die meting wordt uitgevoerd bij een stationair draaiende motor en er is dus geen acceleratie meer nodig.” 

Bij deze nieuwe meting had GOCA Vlaanderen volgens Vanhout een belangrijke voortrekkersrol. “Wij hebben recent dan ook het eerste gehomologeerd toestel in Europa kunnen testen in de Vlaamse keuringscentra. De effectieve invoering van de deeltjesteller wordt voorzien tegen 1 juli 2022.“  

Meest gelezen