Belga

Stickerverkoop Rode Kruis haalt slechts helft normale opbrengst

De stickeractie van Rode Kruis Vlaanderen heeft voor het tweede jaar op rij minder geld opgebracht dan normaal. Dit jaar werden er 310.000 stickers verkocht, goed voor 1,5 miljoen euro. In 2019 leverde de actie nog het dubbele op. Door corona werden de stickers al 2 jaar niet meer verkocht op kruispunten, maar wel onder meer in supermarkten en bij bakkers. 

Tijdens de 60e stickeractie van Rode Kruis-Vlaanderen zijn er 310.000 stickers verkocht, goed voor 1,5 miljoen euro. Dat is de helft minder dan in niet-coronajaren. Het Rode Kruis wil alle kopers en de vrijwilligers die instonden voor de verkoop bedanken.

Ook dit jaar konden de Rode Kruis-vrijwilligers als gevolg van de coronamaatregelen eind april geen stickers verkopen aan kruispunten. Er werd gekozen voor statische verkoopstanden op markten en aan supermarkten. Ondanks alle inspanningen van de vrijwilligers werd slechts de helft van het aantal stickers uit een niet-coronajaar verkocht.

Met de jaarlijkse stickeractie krijgen de lokale afdelingen een financieel duwtje in de rug, wat hen toelaat te investeren in eerstehulpposten, interventiekledij en opleidingen. "De impact van de twee corona-edities van de stickeractie is moeilijk in te schatten en is voor elke Rode Kruisafdeling anders. Ongetwijfeld zullen sommige Rode Kruisafdelingen aankopen of vernieuwingen noodgedwongen moeten uitstellen", zegt woordvoerster Nena Testelmans.

Meest gelezen