Mobilidata

Snel een gegarandeerde plaats voor je fiets, zo dicht mogelijk bij perron? Proefproject in Antwerpen-Berchem

Aan het NMBS-station Antwerpen-Berchem wordt getest hoe pendelaars die met de fiets komen, zo snel mogelijk een gegarandeerde plaats kunnen vinden in de fietsenstalling, vlakbij de perrons. Dat zou hen moeten helpen om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Fietsberaad Vlaanderen en het onderzoekscentrum Imec onderzoeken of het mogelijk is met een proefproject. Zo'n 30 fietsers werken eraan mee. Dankzij een chip aan hun fiets kunnen ze die achterlaten in een speciaal afgebakende zone.

Wie de trein moet halen, verliest liefst zo weinig mogelijk tijd met het zoeken naar een plaats in de fietsenstalling. De populairste plaatsen liggen ook het dichtst bij het station en de perrons. Fietsberaad Vlaanderen en onderzoekscentrum Imec onderzoeken of ze pendelaars een gegarandeerde plaats kunnen aanbieden. 

Momenteel loopt er een proefproject in het station Antwerpen-Berchem. "In de fietsenstalling zijn op bepaalde plaatsen aan het plafond toestellen aangebracht die chips kunnen lezen", legt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen uit op Radio 2 Antwerpen. "Op de fietsen worden er chips bevestigd. Die kunnen dan zien welke fiets de stalling binnenkomt en weer verlaat. Wie geen chip heeft, mag er niet staan en medewerkers van het Fietspunt zullen die fietsen ook verwijderen."

Er is ook meer beveiliging tegen diefstal, want ik weet wanneer iemand met mijn fiets naar buiten ging

Wout Baert, Fietsberaad Vlaanderen

Op die manier kunnen zones afgebakend en gereserveerd worden voor regelmatige pendelaars. Fietsers krijgen ook een bericht, wanneer hun fiets de zone verlaat. "Er is dus ook meer beveiliging tegen diefstal, want ik weet wanneer iemand met mijn fiets naar buiten ging", zegt Baert.

Vraag is dan of niet iedereen zo'n plaats zal willen en of je daar dan zal moeten voor betalen. Dat is nog niet helemaal duidelijk. "Er zouden wel kosten kunnen aangerekend worden voor fietsen die langer dan 24 uur blijven staan", zegt Baert. "Dat systeem bestaat in Nederland. Het kan in elk geval wel de klantentevredenheid verhogen. Nu is die 60 à 70 procent. In Nederland is dat 92 procent."

Op dit moment gaat het ook nog maar om een test. "Er zijn nog geen concrete plannen van de stad of de NMBS om het systeem in te voeren. Ze zijn wel geïnteresseerd in de resultaten van het onderzoek." Ook in Gent en Brussel loopt momenteel een proefproject.

Meest gelezen