Voor 5 euro naar Zagreb: hoe de luchtvaart met dumpingprijzen de draad weer wil oppikken

Luchtvaartmaatschappijen bieden ondanks corona heel lage prijzen aan op hun websites. Door de verliezen tijdens de pandemie zou je kunnen denken dat de vliegtickets nu net duurder zouden worden, maar daar is niets van aan. Riadh Bahri, luchtvaartexpert bij VRT NWS, legt uit hoe dat komt in het "Laat journaal".

Wie deze zomer een reis boekt met het vliegtuig, zal mogelijk aangenaam verrast zijn. Hoewel vliegtuigmaatschappijen zwarte sneeuw hebben gezien tijdens de pandemie, blijven de prijzen voorlopig heel laag. Vooral lagekostenmaatschappijen lokken reizigers door vluchten aan te bieden tegen zeer concurrentiële prijzen. Soms betaal je zelfs meer voor de diabolotoeslag om naar de luchthaven te gaan dan voor je vliegticket zelf. 

Prijzenoorlog

Voor die lage prijzen, zeker binnen Europa, is een eenvoudige verklaring. "Het kan niet anders", zegt luchtvaartexpert Riadh Bahri. "Dit is de manier waarop ze uit die crisis willen kruipen." Luchtvaartmaatschappijen proberen nu klanten te lokken door vluchten aan te bieden voor minder dan 50 euro binnen Europa. Met Ryanair kan je zelfs naar Zagreb vliegen voor 5 euro. 

De concurrentie is dus groot. Traditionele vliegtuigmaatschappijen, die niet kunnen opboksen tegen zulke lage prijzen, hebben ook meer geleden door corona. Onder andere omdat ze intercontinentale reizen aanbieden, die er voorlopig niet inzitten. Ryanair daarentegen kan heel goedkope Europese vluchten aanbieden omdat de vliegtuigmaatschappij minder heeft geleden onder de coronacrisis. "Ze zaten al op een berg geld en hebben amper vaste kosten omdat ze ook eigenaar zijn van hun vliegtuigen, dus hebben ze rustig kunnen afwachten."

Wat is de strategie van lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair? Bekijk hier het antwoord van luchtvaartexpert Riadh Bahri en lees voort onder het fragment:

Videospeler inladen...

Overheidssteun

De luchtvaartmaatschappijen hebben overheidssteun gekregen om corona door te komen. Ryanair heeft 670 miljoen euro gekregen van de Britse overheid, Brussels Airlines 290 miljoen van de Belgische overheid. Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat dat geld wordt gebruikt om de dumpingprijzen te financieren.

Worden de dumpingprijzen gefinancierd met overheidsgeld dat de vliegtuigmaatschappijen hebben gekregen door corona? Bekijk hier het antwoord van Riadh Bahri en lees voort onder het fragment:

Videospeler inladen...

"De focus van de overheid was eerst om de luchtvaartbedrijven te redden, omdat ze belangrijk zijn voor de economie", zegt Bahri. "In tweede instantie werd er gedacht om aan die leningen groene voorwaarden te koppelen, maar dat is maar een peulschil. Brussels Airlines moet bijvoorbeeld groenere vliegtuigen kopen, maar dat stelt eigenlijk niet veel voor. Het zijn allemaal heel kleine dingen, maar geen structurele verbeteringen."

Heeft corona dan geen impact gehad om meer milieubewust te reizen? Bekijk hier het antwoord van transporteconoom aan de UAntwerpen Thierry Vanelslander:

Videospeler inladen...

Meest gelezen