F-16's vliegen door geluidsmuur: luide knal schrikt Brussel en westen van Vlaams-Brabant op

Grote delen van Brussel en het westen van Vlaams-Brabant zijn vanmorgen opgeschrikt door een luide knal. Getuigen laten weten aan onze redactie dat de knal luid genoeg was om ramen en deuren te doen trillen. De knal werd veroorzaakt door twee F-16's die door de geluidsmuur vlogen.

De knal was te horen en te voelen in Anderlecht, Jette, Ganshoren en Sint-Jans-Molenbeek, maar ook in Vlaamse gemeenten als Dilbeek, Affligem, Roosdaal, Wemmel, Merchtem en Asse. Het geluid veroorzaakte heel wat ongerustheid. Eerst werd gedacht aan een gasexplosie, maar bij de brandweerzones kwamen daar geen meldingen van binnen.

Bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal" (en lees voort onder video):

Videospeler inladen...

Uiteindelijk blijkt het om twee gevechtsvliegtuigen te gaan die door de geluidsmuur vlogen. Dat bevestigen verschillende politiezones en de luchtverkeersleiding Skeyes aan onze redactie. Daar is te horen dat het gaat om F-16's die waren opgestegen omdat een Duitse controletoren even het contact met een burgervliegtuig had verloren.

Dat passagiersvliegtuig was ons luchtruim binnengevlogen zonder communicatie met de luchtverkeersleiding, voegt een bron bij Defensie eraan toe. De twee F-16's die tussenbeide kwamen, waren op dat moment op trainingsmissie boven de Ardennen.

Standaardprocedure

"Het is een standaardprocedure waarbij de luchtverkeersleiding contact opneemt met Defensie als ze het contact met een vliegtuig verliezen", legt Dominique Dehaene van Skeyes uit aan VRT NWS. Defensie heeft op haar beurt F-16's gestuurd om het vliegtuig te onderscheppen. "Het contact met het burgervliegtuig was snel hersteld", klinkt het, maar intussen hadden de F-16's dus al de geluidsbarrière doorbroken om er snel te geraken.

Volgens een bron binnen Defensie vlogen de F-16's tot een hoogte van 12.000 meter, "een hoogte waarbij je zelden of nooit nog een knal hoort". "Maar het is goed weer en er zijn weinig wolken, dus de absorptie van de schokgolf heeft blijkbaar wat langer in beslag genomen dan we hadden gepland."

Hoe wordt zo'n knal veroorzaakt?

Een F-16 kan twee keer de snelheid van het geluid vliegen, ongeveer 2.500 kilometer per uur. Zodra die geluidsmuur of geluidsbarrière gebroken wordt, gaat het vliegtuig zo snel vliegen dat het de eigen geluidsgolven inhaalt. Daardoor ontstaat er een schokgolf en die veroorzaakt de hoorbare knal op de grond.

Meest gelezen