25 miljoen euro om geluidsoverlast langs Oost-Vlaamse autosnelwegen aan te pakken

Wie in de buurt van een Oost-Vlaamse autosnelweg woont, zal binnenkort minder last hebben van geluidsoverlast. Vlaanderen gaat maar liefst 25,6 miljoen euro investeren in nieuwe en hogere geluidsschermen.  “We zijn uiteraard heel tevreden en merken nu al een wezenlijk verschil aan het viaduct van Gentbrugge”, zegt Hans Verbeeck van actiegroep Viadukaduk. 

De komende 4 jaar gaat Vlaanderen een groot aantal geluidsschermen langs Oost-Vlaamse snelwegen plaatsen. Daarvoor trekken ze meer dan 25 miljoen euro uit. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). Het Agentschap Wegen en Verkeer maakte, na vele klachten van buurtbewoners, geluidskaarten en actieplannen om de hinder in de toekomst zo veel mogelijk te beperken. 

Lawaai van auto – en vrachtverkeer heeft negatieve effecten op de gezondheid

Stijn De Roo, Vlaams volksvertegenwoordiger (CD&V)

Leefbaarheid

Vlaanderen investeert in 2023 in geluidsschermen langs de E34, aan het Zelzate kanaal. Langs de E17 voorziet Peeters bijna 10 miljoen euro voor geluidsschermen in Gentbrugge en voor investeringen in Waasmunster.  “Het is essentieel om geluidshinder aan te pakken en zo de leefbaarheid rond de Oost-Vlaamse autosnelwegen te verbeteren”, reageert een opgeluchte Stijn De Roo. 

Ook langs E40 worden acties ondernomen.  Het op – en afrittencomplex in Aalter is aan de beurt in 2021. Er komen in de volgende jaren ook schermen langs de Italiëweg in Aalst en aan Karus in Melle. Verder worden de bestaande geluidsschermen tussen Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem verbouwd en verlengd.

Weer in de tuin zitten

Ook in Gentbrugge reageert de buurt heel tevreden op het nieuws over de geplande investeringen. “We zijn uiteraard heel blij”, zegt buurtbewoner Hans Verbeeck van de vzw Viadukaduk. “In de richting van Kortrijk zijn de eerste werken aan het viaduct afgerond en we merken een wezenlijk verschil qua geluidshinder. We kunnen weer in de tuin zitten."

Maar Verbeeck hoopt op nog extra maatregelen, zoals een permanente snelheidsverlaging. "De hoge geluidsschermen spelen natuurlijk een grote rol, maar ook een verlaagde snelheid tot 50 kilometer per uur en het nieuwe wegdek hebben een grote impact op het lawaai. We houden natuurlijk ons hart vast wanneer de werken afgerond zijn en er weer sneller gereden wordt.”

Meest gelezen