ROBIN UTRECHT

Onderwijsconsultant over kleding op school: "Er moet genoeg debat zijn, zodat leerlingen zich niet beknot voelen" 

Blote buiken en korte rokjes of shortjes zijn niet welkom op school. Die boodschap heeft het Monfortcollege in Rotselaar begin deze week naar zijn leerlingen gestuurd. Onderwijsconsultant Steffie De Baerdemaeker legt in "Laat journaal" uit waarom zo heftig wordt gereageerd bij jongeren.

Het Monfortcollege stuurde begin deze week een mail met kledingvoorschriften naar zijn leerlingen. Een meisje uit het derde middelbaar vond dat puur seksisme, ze mailde terug naar de directie, gaf haar mening op sociale media, en kreeg daar geweldig veel steun van andere jongeren.  Kledingvoorschriften op school viseren vooral meisjes, vindt Beatrix, en ze zijn echt niet nodig. 

Bekijk hier wat de mening is van Beatrix en lees voort onder het fragment:

Videospeler inladen...

Schooldirecteur van het Monfortcollege Bart Schollen begrijpt dat identiteit belangrijk is, maar een minimum aan regels is volgens hem wel nodig. "Kledij is een belangrijk onderdeel van jongeren. Maar dat moet wel binnen bepaalde regels zijn."  Er moet volgens hem ergens een lijn getrokken worden. "We willen ook vermijden dat je al snel in een strandkledij-systeem terecht komt. We vinden een school geen omgeving waar je in bikini en zwembroek naartoe komt. Dat is een gevolg als je die volledige vrijheid gaat doortrekken." 

Bekijk hier hoe schooldirecteur Bart Schollen in gesprek gaat met zijn leerlingen en lees voort onder het fragment:  

Videospeler inladen...

Zoektocht naar identiteit

"Het is een kwestie die we heel vaak zien terugkomen", zegt onderwijsconsultant Steffie De Baerdemaeker. "Het gaat heel vaak over regels die opgelegd zijn en leerlingen die het gevoel hebben dat ze niet genoeg vrijheid hebben om mee die regels te bepalen."  Sommige scholen hebben geen of weinig regels rond hoe je je wel of niet mag kleden. Er gaan dan eerder bepaalde voorwaarden gepaard aan hoe je je kleedt, bijvoorbeeld dat je kledij niet mag aanzetten tot racisme of discriminatie. 

"Dat leerlingen beknot worden in hun identiteit met zo'n regels, dat is voor een deel wel waar", zegt De Baerdemaeker. "Maar we moeten het ook nuanceren. We weten uit de zelfdeterminatietheorie dat er drie basisbehoeften zijn om op een positieve manier je identiteit te ontwikkelen."

Welke drie basisbehoeften zijn nodig om op een positieve manier je identiteit te ontwikkelen? Bekijk hier het antwoord van onderwijsconsultant Steffie De Baerdemaeker en lees voort onder het fragment:

Videospeler inladen...

Compromis en toestemming

"Op papier hebben scholen wel uniseksregels als het over kleren gaat", zegt De Baerdemaeker. "Maar in de praktijk merk je toch, en dat is wat Beatrix ondervonden heeft, dat er anders wordt geoordeeld over die regels. Daar zit je vaak met dat probleem van onduidelijkheid. Doordat de regels zo interpreteerbaar zijn, heeft ook iedereen op school- als er niet genoeg debat over is- zijn eigen zegje." Dat leidt er volgens De Baerdemaeker toe dat genderstereotiepen een rol spelen. 

De Baerdemaker benadrukt dat jongens soms ook benadeeld worden. Als het warm weer is mogen meisjes een luchtige rok dragen, terwijl jongens vaak nog een lange broek moeten dragen.

Bekijk hier de tip van onderwijsconsultant Steffie De Baerdemaker voor directeur Bart Schollen.

Videospeler inladen...

Meest gelezen