De "velookes" bollen al 10 jaar door Antwerpen 

De bekende deelfietsen van Velo-Antwerpen vieren op 9 juni hun tiende verjaardag. Intussen zijn de rode tweewielers en hun laadstations een vertrouwd beeld in de stad voor Antwerpenaren en toeristen.  Het deelsysteem heeft het verkeer in de stad grondig veranderd volgens schepen voor Mobiliteit Koen Kennis: "Gedeelde mobiliteit was destijds speciaal. Maar het heeft mensen meteen verleid om zich anders te verplaatsen in onze stad."

De stad Antwerpen lanceerde samen met Clear Channel het velo-systeem op 9 juni 2011. Oorspronkelijk begonnen ze met 1000 fietsen, verdeeld over 80 stations binnen de Singel. Ze werden meteen heel populair bij Antwerpenaren, met wachtlijsten tot gevolg. Die wachtlijsten werden weggewerkt tegen 2017 door het aantal fietsen te verviervoudigen.  Met hun opkomst veranderden ook de verkeersstromen in de stad volgens Kennis: "Het is ongelooflijk hoe dit project de Antwerpenaren doet gebruik maken van deelmobiliteit. Die gedeelde mobiliteit was zeer nieuw, maar de fietsjes waren onmiddellijk een schot in de roos. Mensen gingen zich anders verplaatsen in onze binnenstad." 

In 10 jaar tijd waren er ongeveer 113.000 jaarabonnees.  Er werden ook zo'n 444.000 dag- en weekpassen verkocht. Al die fietsers samen legden iets meer als 40 miljoen ritten af. Hoewel de populairste stations in het centrum liggen, zijn de laadstations intussen ook in alle districten te vinden. Maar ook ver buiten de stad zijn de fietsen bekend volgens Kennis: "Ze zijn een deel van het Antwerpse straatbeeld zoals de bekende rode bussen dat zijn in Londen. Toeristen zien dat en worden zo ook overtuigd om ze te gebruiken." 

In Londen typeren de rode bussen het straatbeeld. Hier in Antwerpen doen onze stadsfietsjes dat.
Koen Kennis (NV-A)

Een goed onderhouden systeem

Volgens Jan De Moor, algemeen directeur van Clear Channel België, hangt ook veel af van de dienstverlening. "Een fietsje gaat in het algemeen ongeveer drie jaar mee. Lokale mobiele teams zijn dan ook dagelijks in de weer om ze te herstellen. We willen die goede dienstverlening dan ook blijven aanbieden." Ook moderne systemen spelen volgens de directeur een rol: "Sinds vorig jaar gebruiken we artificiële intelligentie om de verdeling van de tweewielers in het oog te houden. De software herkent duizenden patronen in het fietsgebruik en berekent een maximale beschikbaarheid van fietsen."

Moderne technologie vormt ook de toekomst van het velo-project.  Het zal mogelijk worden uitgebreid naar de hele vervoersregio.  Daarvoor wil de stad volgens Kennis elektrische fietsen inzetten. 

Feestprogramma

Vanaf 9 juni worden de fietsjes letterlijk in de verf gezet met een tijdelijk streetartkunstwerk op het operaplein. Daarnaast worden fietsen en stations versierd. Ook kunnen alle gebruikers hun belevenissen of foto's met de tweewielers inzenden. Abonnees die al 10 jaar de fietsen gebruiken, krijgen een gouden Velo-kaart. Zij zullen jaarlijks een geschenkpakketje krijgen. 

Meest gelezen