Pieter Clicteur Photography gcv

Wereldprimeur in Antwerpen: een waterstof-tankstation voor schepen

De stad Antwerpen heeft een wereldprimeur beet: een tankstation waar ook schepen waterstof kunnen tanken. Het is een realisatie van CMB.TECH, een afdeling van rederij CMB die zich toelegt op waterstoftoepassingen. Het station ligt aan het Havenhuis, en werd vandaag plechtig geopend. CMB.TECH stelde ook een hybride vrachtwagen voor die rijdt op zowel waterstof als klassieke brandstof.  

Er bestaan al waterstof-tankstations voor auto's en vrachtwagens, maar voor schepen is het nieuw. "Momenteel hebben we ook nog maar één klant", zegt Alexander Saverys, de CEO van rederij CMB. "Dat is ons eigen schip Hydroville dat we een aantal jaren geleden te water hebben gelaten. Maar de komende jaren verwachten we gaandeweg meer kleine en daarna ook grotere schepen die hier waterstof komen halen." 

Pieter Clicteur Photography gcv

De komende jaren verwachten we gaandeweg meer kleine en daarna ook grotere schepen die hier waterstof komen halen

Alexander Saverys, CEO CMB

De Hydroville was het eerste passagiersschip ter wereld op waterstof. Intussen bouwt CMB ook een wereldprimeur voor het Antwerpse havenbedrijf: "Volgend jaar neemt de haven van Antwerpen de allereerste waterstofsleepboot in dienst en die zal daar perfect kunnen tanken."

Het tankstation werd bewust gevestigd bij het havenhuis, op de grens tussen de stad en de haven. Op die manier is de waterstof vlot toegankelijk zowel voor de industrie als voor het grote publiek. 

(de tekst gaat voort onder de foto)

"Dual Fuel"-truck

Naast het tankstation stelde CMB.TECH, de afdeling van CMB die zich toelegt op waterstoftoepassingen, een truck voor die op waterstof en klassieke brandstof rijdt. Die "dual fuel"-techniek is volgens CMB haalbaar, betaalbaar en groen en laat toe om op korte termijn verschillende toepassingen om te bouwen. Op die manier kan de uitstoot in de logistieke sector verminderd worden. 

Meest gelezen