Jonas Hamers / ImageGlobe

Studenten aan Karel De Grote Hogeschool geven zichzelf punten: "Het viel op dat ze elkaar sneller hielpen"  

Aan de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen hebben 32 studenten Autotechnologie dit schooljaar meegedaan aan een bijzonder experiment: de studenten mochten zichzelf en hun medestudenten punten geven. "Je zou denken dat studenten sneller door de mazen van het net zouden glippen", zegt docent Dennis De Boes in "De wereld vandaag". "Maar het viel juist op dat klasgenoten elkaar sneller hielpen."

Het is alweer juni. Voor de meeste studenten betekent dat een ding: examens. Maar niet voor een groepje studenten aan de Karel De Grote Hogeschool in Antwerpen. 32 studenten Autotechnologie mochten dit jaar zichzelf en hun medestudenten punten geven.

Volgens Dennis De Boes, docent in de opleiding, was het pilootproject alvast een succes. "Er wordt binnen de opleiding Autotechnologie, het woord zegt het zelf, vooral ingezet op vaardigheden. Samen met de studenten hebben we in het begin van het jaar criteria afgesproken om te slagen op het eind van het jaar. Op die manier is het heel duidelijk wat van de student verwacht wordt. We hebben de lat heel hoog gelegd. Daarna begonnen ze te oefenen, oefenen, oefenen."

Beluister hier het gesprek met docent Dennis De Boes in "De wereld vandaag" op Radio 1 (en lees verder onder de video):

Foto: Belga

"Het project liep binnen het vak Ophanging en Besturing", zegt De Boes. "De criteria daarvoor zijn helder. Je moet bijvoorbeeld een band op een wiel kunnen leggen en een schokdempertest uitvoeren. Dat moet nauwkeurig gedaan worden, want je wilt natuurlijk niet dat er iets verkeerd loopt op de weg."

Het viel op dat klasgenoten elkaar sneller hielpen

Dennis De Boes, docent Autotechnologie KdG

Studenten volgen elkaar dus doorheen het jaar op en geven elkaar en zichzelf op het einde van de rit punten. "Ik was als docent doorheen het jaar natuurlijk wel aanwezig om feedback te geven", zegt De Boes. 

"Je zou denken dat studenten sneller door de mazen van het net zouden glippen. Dat bleek helemaal niet zo te zijn. Het viel juist op dat klasgenoten elkaar sneller hielpen doorheen het oefenproces. Omdat ze de slaagcriteria zo goed kenden, konden ze al sneller ingrijpen wanneer ze zagen dat een medestudent een vaardigheid nog niet goed had ontwikkeld. Zo creëerden ze zelf een oog voor detail."

Studenten werden zo goed in vaardigheden dat evaluatie bijna een formaliteit was

Dennis De Boes, docent Autotechnologie KdG

"We hebben geluk dat we met hogeschoolstudenten werkten die in de richting van een carrière gaan en die die vaardigheden ook echt goed willen kunnen, en niet gewoon voor school", zegt De Boes. "Doorheen het jaar, weliswaar met vallen en opstaan, verbeterden ze zichzelf. Op een zeker moment zijn ze zo goed geworden dat de evaluatie bijna een formaliteit was. Er zijn vier studenten niet geslaagd, maar dat zijn jongeren die onderweg, tijdens het proces hebben afgehaakt.  "

Volgens De Boes is het te vroeg om het project door te trekken naar de volledige richting, maar zijn de studenten en de docenten tevreden met het resultaat. "Het grote verschil met het klassieke traject is dat er daarin niet zoveel oefenkansen zijn. De tijd is daar beperkt, en de lat is moeilijk te halen."

"We beginnen nu met een select groepje", zegt De Boes. "Daarna willen we het bijvoorbeeld uitbreiden naar het eerste jaar. We hebben het gevoel dat we de lat op deze manier hoog kunnen leggen, en dat de studenten erover springen, zonder de stress van de examens."

Meest gelezen