Foto: Fietsberaad Vlaanderen

Fietsstraat in Boechout is de beste van de provincie: "Een fietsstraat is niet altijd een garantie op veel fietsers" 

Volgens een rapport van Fietsberaad Vlaanderen is de fietsstraat op de Victor Heylenlei in Boechout, de beste van de provincie. In zo'n straat is het de bedoeling dat er meer fietsen dan motorvoertuigen rijden en dat fietsers ook niet ingehaald mogen worden. Maar er zijn allerlei normen aan verbonden, zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen op Radio 2 Antwerpen.

Een voorbeeld voor alle andere fietsstraten. Zo mogen we de fietsstraat in de Victor Heylenlei wel noemen volgens Fietsberaad Vlaanderen. Maar er moet blijkbaar goed over nagedacht worden voor steden en gemeenten zo'n straat kunnen aanleggen. Zomaar eender waar een fietsstraat aanleggen, is niet zo'n goed idee. "Een fietsstraat aanleggen is niet altijd een garantie op veel fietsers. Het vraagt van steden en gemeenten wel wat aandacht om ze goed in te richten", zegt Wout Baert.

Minstens 500 fietsers per dag voor je van een fietsstraat kan spreken

Wout Baert, Fietsbestuur Vlaanderen

Regels

Eerst en vooral moet de straat op een logische route voor fietsers liggen waar ze vlot kunnen doorfietsen. "Er zouden minstens 500 fietsers per dag moeten langsrijden voor je van een fietsstraat kan spreken", zegt Baert. Een volgende stap is dat het gemotoriseerd verkeer beperkt wordt tot maximum 1000 voertuigen. Tot slot moet de straat uitnodigend zijn door bijvoorbeeld mooie asfalt te leggen met in het midden een kasseistrookje, zodat het voor auto's duidelijker is om niet voorbij te steken."

De Viktor Heylenlei voldoet perfect aan die normen. "Vorige zomer hebben we meer dan 7000 fietsers bevraagd. Deze straat bleek de beste fietsstraat van de provincie", zegt Baert. Beluister hier het volledige gesprek:

Radio 2

Meest gelezen