Trein tussen Mol en Hamont rijdt voortaan volledig elektrisch

De spoorlijn tussen Mol en Hamont is voortaan volledig uitgerust met elektrische bovenleidingen. De vernieuwde lijn 19 werd vanmiddag geopend met een eerste rit van Mol naar Neerpelt. Vanaf volgende week maandag zal de elektrische trein ook tot in Hamont rijden. 

In 2018 startte Infrabel met de werken aan spoorlijn 19. Over een traject van 33 km werden 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding geïnstalleerd. Na een aantal controles en testritten is de geëlektrificeerde spoorlijn vandaag ingehuldigd met een eerste rit van Mol naar Neerpelt. "Vanaf maandag gaat de trein ook tot in Hamont rijden", vertelt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.  En ook voor de studenten is er goed nieuws want vanaf zondag 20 juni zullen de treinen naar Leuven en Heverlee in Hamont in plaats van Mol vertrekken. "Met de elektrische dubbeldekstreinen zullen er 800 zitplaatsen per trein zijn. Dat is bijna 10 procent meer dan in de huidige dieseltreinen", gaat Temmerman verder.

Tegen eind 2022 zal heel het Limburgse spoorwegnet elektrisch zijn

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld)

De elektrische treinen hebben dus een grotere capaciteit maar zullen ook sneller, stipter en duurzamer zijn. "Het is een win-winsituatie", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). "Het is positief voor de reiziger en voor het klimaat." Tegen het einde van 2022 moet ook lijn 15 tussen Hasselt en Mol volledig geëlektrificeerd worden. "Dan is heel Limburg elektrisch op vlak van treinverkeer", klinkt het.

De werken hebben 30,9 miljoen euro gekost, 40 procent daarvan werd betaald door Europa. Dankzij de investering is nu ongeveer 90 procent van het Belgische spoorwegennet geëlektrificeerd. Daarmee is België een koploper in Europa op vlak van elektrificatie van treinverkeer.

Meest gelezen