René Van den Braembussche (78) en Leen De Waele (77)

Parochianen restaureren zelf kunstwerk uit 18de eeuw: "Het heeft ons vier jaar gekost"

Vandaag wordt een uniek houten kunstwerk uit de 18e eeuw  teruggeplaatst in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Alsemberg. Het bas-reliëf, een beeldhouwmethode waarbij de weergegeven voorstelling vrij ondiep uitgewerkt is, stond jarenlang te verkommeren. Twee parochianen uit Alsemberg bij Beersel, zijn zelf aan de slag gegaan om het te restaureren. 

Het kunstwerk stond jarenlang te verkommeren in een hoek. Tot René Van den Braembussche (78) en Leen De Waele (77) er zich over ontfermden. Die werkzaamheden hebben vier jaar geduurd en werden grotendeels uitgevoerd aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Anderlecht. Toen corona uitbrak werd het terug naar Alsemberg gebracht, maar het was wel in slechte staat.

Het bas-reliëf is een zogenaamde piëta waarbij Maria wordt afgebeeld die een stervende Jezus in de armen houdt (zie foto hieronder). "Was het paneel in een betere staat geweest dan dat we het in onze handen hadden gekregen, dan was het nog beter geweest", zegt Leen De Waele. "Want het heeft zolang vocht opgenomen, dat de vier panelen waaruit het bestond al beginnen te krullen aan de randen, en dat proces in onomkeerbaar voor de restauratie. Vandaag gaan we het terug in de kerk plaatsen op een manier waarop het stevig staat en dat daar terug tot z'n recht komt."

(lees verder onder de foto)

Het gerestaureerde bas-reliëf

Link met de Notre-Dame van Parijs

"Uit archieven blijkt dat het houten paneel een werk was van de bekende beeldhouwer en Brusselaar Jacques Bergé uit 1733”, gaat René Van den Braembussche verder. “Hij was een bekend beeldhouwer en Brusselaar die destijds nog studeerde bij Coustou. Coustou is verantwoordelijk voor de Piëta in de Notre-Dame-kathedraal in Parijs. Dat kunstwerk overleefde in 2019 nog de zware brand in de kathedraal. Bergé zette zijn opleiding verder in Italië en vestigde zich nadien in Brussel als beeldhouwer. Hij is vooral bekend voor zijn werk in de abdijkerk in Ninove en de Abdij van Park in Heverlee. Maar je kan ook in de Sint-Baafskathedraal in Gent werk van hem zien. Op de zavel in Brussel is dan weer de Minervafontein van zijn hand.” 

Dit weekend kan iedereen tijdens de Open Kerkendagen het werk bezoeken in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Alsemberg.

Meest gelezen