Radio 2

Brugse leerlingen leren veilig fietsen met een VR-bril

De kinderen uit het basisonderwijs in Brugge moeten niet meer per se het verkeer in om veilig te leren fietsen. Dankzij VR-brillen kunnen ze nu praktijkervaring opdoen van op de schoolbanken, zonder risico op ongevallen. Nergens elders in Vlaanderen worden VR-brillen daar al voor gebruikt.

Groot enthousiasme vanmorgen bij de zesdejaars van de school Wonderwijs in de Brugse deelgemeente Assebroek. Zij waren bij de eerste leerlingen in Vlaanderen om een VR-bril uit te testen waarmee ze leren hoe ze veilig kunnen fietsen. Voor alle duidelijkheid: als ze de VR-bril gebruiken, zitten de leerlingen niet op een echte fiets. Ze zitten gewoon op hun schoolbank, met een stuur in hun handen. Via de bril krijgen ze fictieve verkeerssituaties gepresenteerd waar ze op moeten reageren. "'t Is een soort spel", legt één van de leerlingen uit, "en de bedoeling is dat we, bijvoorbeeld, een andere fietser voorbijsteken. Als we niet goed sturen en tegen een struik zitten of vergeten achter ons te kijken wanneer we die andere fietser inhalen, dan hoor je een geluidje alsof je gecrasht bent en moet je opnieuw beginnen."

Met de VR-brillen kunnen de leerkrachten meteen bijsturen als de leerlingen iets verkeerd doen

Brugs schepen van Preventie Mathijs Goderis

Veilig maar ook handiger

De brillen en het computerprogramma om veilig te leren fietsen zijn aangekocht door de stad. De scholen mogen ze gratis gebruiken. "De bedoeling is om de kinderen zo beter voor te bereiden op het Grote Fietsexamen", zegt de Brugse schepen van Preventie Mathijs Goderis (SP.A). "We merken dat de stap van het fietsparcours op de speelplaats naar het echte verkeer nog altijd een grote stap is voor veel leerlingen. Daarom hebben we nu die brillen gekocht. Samen met de technologie, die ontwikkeld is aan de UGent en de Thomas More hogeschool, moeten ze leerlingen de kans geven nog wat praktijkervaring op te doen, virtueel dan, voor ze echt het verkeer in gaan. Het voordeel is dat de leerkrachten de kinderen meteen kunnen bijsturen en ook beter zicht hebben op welke leerlingen nog moeten oefenen op welke vaardigheden."

Meest gelezen