Radio 2

Gentse actiegroep vecht voor behoud bushaltes in en rond Gent met symbolische actie

Vandaag wordt actie gevoerd in Gent voor het behoud van bushaltes in en rond de stad. Vervoersmaatschappij De Lijn wil in haar nieuwe vervoersplan ongeveer 1 op de 7 haltes in de wijde omgeving van Gent weg. In Gent zelf gaat het om een kleine 200 haltes. De Lijn doet dat omdat er te veel lege bussen rondrijden, en wil zo kosten besparen. Maar de actievoerders vinden dat er ook kan bespaard worden door minder bussen te laten rijden tijdens de daluren.

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft een nieuw vervoersplan en wil een deel van het aantal bushaltes weg omdat dat te veel geld zou kosten. Er rijden ook te veel lege bussen. Maar minder bushaltes wil, in sommige gevallen, ook zeggen dat je verder moet stappen om een bus te nemen, en dat is voor minder mobiele mensen geen evidentie. Actievoerders betogen vandaag tegen de plannen van De Lijn. Want het kan ook anders, vinden zij.

Bushalte ten dode opgeschreven

Freddy Van Rietvelde, van actiegroep "Zonder Bushalte Straat", staat op een symbolische plek: "We staan hier aan Vogelzang in Oostakker. Dit is de eerste bushalte die zal afgeschaft worden." De halte is getooid in zwarte doeken: een symbolische begrafenis. En het is nog maar het begin, zegt Van Rietvelde. "In Gent alleen al zullen er in totaal 186 bushaltes verdwijnen."

Oudere en minder mobiele mensen zullen niet meer naar de stad kunnen
Actievoerder Freddy Van Rietvelde

"Ook in de wijde omgeving rond Gent zal er zeker nog 15 procent van de haltes verdwijnen", gaat Van Rietvelde verder. Het wegnemen van de stopplaatsen is een inbreuk op het gemak van het reizen met het openbaar vervoer, vinden de actievoerders: "Het gaat hier om het verminderen van de basismobiliteit. Mensen die ouder zijn en die minder mobiel zijn, gaan haltes kwijt zijn. Die kunnen niet meer naar de stad."

Snelle busverbinding

De vervoersmaatschappij opteert voor een snelle busverbinding, zegt Van Rietvelde: "Die moet de wijk Westveld en de Dampoort in Gent verbinden. Alle haltes daartussen worden vergeten. Wij zelf hebben geen nood aan zo'n snelle busverbinding. Wij willen bereikbaarheid in de buurt."

We willen met onze actie het publiek wakker schudden
Actievoerder Freddy Van Rietvelde

De actievoerders willen een signaal geven met hun actie. "Aan De Lijn en aan de politiekers. Maar we willen ook het publiek ook wakker maken. Men moet beseffen dat er haltes gaan verdwijnen in wijken. Wij zelf hebben het over 6 haltes waarvan we zeker weten dat ze zullen verdwijnen. Maar er zijn er in totaal een kleine 200 over heel Gent die worden afgeschaft", zegt Van Rietvelde. Volgens wat hij vertelt is ook niet geweten over welke andere haltes het allemaal gaat. "De Lijn communiceert daar niet over."

Minder bussen tijdens daluren

De actiegroep heeft, naar eigen zeggen, genoeg alternatieven om voor te stellen, maar wil niet te veel in de kaarten laten kijken. "De Lijn zegt: we hebben maar een beperkt budget", legt Van Rietvelde uit. "Wij begrijpen dat. Maar wij vragen niet om het kwartier een bus in de daluren. Wij willen gewoon minder bussen tijdens die uren, maar met behoud van de bushaltes."

Wij vragen behoud van de bushaltes, maar minder bussen tijdens de daluren
Actievoerder Freddy Van Rietvelde

"We willen met deze actie de plannen van De Lijn kenbaar maken aan de Gentenaars. Daarnaast willen we in de toekomst samenwerken met andere actiegroepen." Van Rietvelde zijn actiegroep "Zonder Bushalte Straat" heeft al samengezeten met een andere actiegroep "Busje Blijft Zo". Ook Greenpeace Gent strijdt mee.

Vervoer op maat

Op de website van De Lijn staat dat de vervoersmaatschappij zal zorgen voor "Vervoer op maat" voor minder mobiele personen. "Voor reizigers die specifieke noden hebben (leerlingenvervoer, aangepast vervoer) en reizigers die in zeer landelijke gebieden wonen (waar de uitbouw van openbaar vervoer eigenlijk niet rendabel is) komt er vervoer op maat. Dat zal vanaf 2022 georganiseerd worden door de Mobiliteitscentrale", klinkt het.

Meest gelezen