Onderwijs en bedrijfsleven willen meer leerlingen warm maken voor duaal leren

Volgend schooljaar wordt het duaal leren uitgebreid. Duaal leren betekent dat leerlingen uit het beroeps en technisch deels op school en deels in een bedrijf een opleiding volgen. Volgend schooljaar zullen er 128 opleidingen worden aangeboden, dat zijn er 32 meer dan nu. De onderwijswereld, vakbonden en werkgevers zijn overtuigd van het nut van duaal leren, maar ouders en leerlingen zijn dat nog niet altijd.

Een kleine maar groeiende groep leerlingen volgt een opleiding via duaal leren. Op dit moment zijn er 96 opleidingen, gaande van bandenmonteur over florist tot podiumtechnicus. Vanaf volgend schooljaar stijgt het aantal opleidingen naar 128. Er zijn momenteel 1792 leerlingen, die terechtkunnen in 14.700 ondernemingen.

Dat zit wel snor, zou je denken, maar toch zijn er problemen om opleiding en werkplek op elkaar af te stemmen. Dat melden de SERV (Sociaal-Economische Raad Vlaanderen) en de Vlor (Vlaamse Onderwijsraad) die het duaal leren een impuls willen geven.

Zo zijn er in de regio Brugge twee leerlingen ingeschreven voor de opleiding vloerder-tegelzetter, maar is er maar één erkende onderneming met één mentor beschikbaar. Een van de twee leerlingen moet dus op zoek naar een werkplek verder van school.

Maar ook het omgekeerde gebeurt: in de regio Antwerpen zijn er voor de opleiding elektrische installaties 80 erkende ondernemingen met 91 mentoren terwijl er slechts 30 leerlingen zijn ingeschreven. Dat moet volgend jaar schooljaar beter.

Twijfel bij ouders en jongeren of duaal leren wel een volwaardige opleiding is

Tegelijk is er ook nog werk om ouders én jongeren warm te maken voor het duaal leren. Voorzitter Ann Vermorgen van de SERV: “Bij de Vlaamse werkgevers- en werknemersorganisaties is er veel enthousiasme voor deze manier van opleiden. Alleen zien we nog veel koudwatervrees bij jongeren en hun ouders of dit wel een evenwaardige manier van leren is.”

Ook dat wordt een werkpunt voor volgend schooljaar, want SERV en Vlor zijn intussen overtuigd van de voordelen van het systeem dat in september 2019 werd ingevoerd. Algemeen voorzitter Ann Verreth van Vlor: “Duaal leren is voor heel wat leerlingen een aantrekkelijke leerweg: veel leren op de werkvloer, in een individueel traject op maat.”

Je moet je plan kunnen trekken, dat is belangrijk

leerlinge Sabrina Groven

Om het duaal leren wat beter bekend te maken én enthousiasme los te weken, verzamelden SERV en Vlor ook enkele getuigenissen van tevreden leerlingen. Yono Jordaens volgde het 7e jaar Chemische procestechnieken aan het PTS in Boom en werkte bij Ineos: “Het verschil met stages vroeger is dat er meer toegelaten is. Naarmate de opleiding vordert, wordt toegestaan dat je meer handelingen uitvoert.

Sabrina Groven volgde het 6e jaar “Dier en milieu” aan PIBO Tongeren en werkte in een melkveebedrijf: “Ik heb vertrouwen gekregen, veel geleerd. Als je al wat verder bent in de opleiding, moet je ook je plan kunnen trekken, dat is belangrijk."

Meest gelezen