Eigenaar Ever Given en uitbater Suezkanaal komen schadevergoeding overeen

De eigenaars van het containerschip Ever Given hebben een akkoord bereikt met de uitbater van het Suezkanaal over een schadevergoeding. Het schip blokkeerde in maart bijna een week de belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië.

"Na uitgebreide onderhandelingen de voorbije weken met het comité van de Suez Canal Authority, is een principeakkoord overeengekomen tussen de verschillende partijen", dat laat het advocatenkantoor Stann Marine weten. Het gaat om een voorlopig akkoord, geeft het Londense kantoor mee, dat de eigenaars en verzekeraars van de containerreus bijstaat. 
 
Beide partijen zullen nu "zo snel mogelijk" het akkoord finaliseren. Nadien worden de nodige regelingen getroffen zodat het schip Egypte kan verlaten. 

Zes dagen geen doorkomen aan

 Het 400 meter lange schip, een van de grootste containerschepen ter wereld, strandde eind maart na slecht weer in het zuidelijke deel van kanaal. De Ever Given lag volledig dwars, waardoor er zes dagen geen enkel schip kon passeren. Talloze schepen moest wachten totdat het kanaal opnieuw vrij was.

Initieel vroeg de kanaaluitbater 900 miljoen dollar om het verlies aan doortochtgelden, de schade en de berging te compenseren. Nadien zakte dat bedrag tot 550 miljoen dollar. De Japanse scheepseigenaar, Shoei Kisen Kaisha, en verzekeraars wilden eerst 150 miljoen dollar ophoesten. De financiële details van het huidige akkoord zijn niet vrijgegeven.

Evergreen Line uit Taiwan had het schip gecharterd dat onderweg was van China naar Rotterdam. De bergingswerkers konden het schip op 29 maart vlot trekken. Sindsdien houdt men het schip vast op een meer halverwege de kanaalroute.

Bekijk hier een reportage uit "Het Journaal" van 29 maart 2021 toen de Ever Given na 6 dagen werd vlotgetrokken:

Videospeler inladen...