Erik Tham

Verkoop Panini-stickers keldert: "Ruilmomenten zijn belangrijk voor de Panini-sfeer, covid maakt dat moeilijk"

De verkoop van Panini-stickers is dit jaar met zo'n 50 procent gedaald in vergelijking met de verkoop tijdens het WK in 2018. En dat heeft vooral met corona te maken. De populaire voetbalkaartjes ruilen op de speelplaats blijft moeilijk en ruilbeurzen zijn afgelast. Al is van die dalende populariteit niets te merken op sociale media: online ruilgroepen zien hun ledenaantallen exponentieel stijgen.

Is je zoon of dochter je dit jaar nog niet komen vragen om Panini-stickers te kopen? Dat kan, want de jacht op de populaire voetbalkaartjes blijft tijdens het EK dit jaar op veel speelplaatsen uit. "De verkoop is met 50 procent gedaald in vergelijking met het WK in 2018", zegt de baas van Panini België Thierry de Latre du Bosqueau en schrijft ook Het Nieuwsblad. Concreet gingen er in 2018 zo'n 14.000 stickerpakjes over de toonbank. Dit jaar zijn dat er nog maar ongeveer 7.000. "Het is crisis voor iedereen."

Volgens de Latre heeft de coronacrisis op verschillende manieren een negatieve impact op de verkoop van Panini-stickers. In eerste instantie gingen mensen gewoon minder naar de winkel om Panini-stickers te kopen. "Maar ook ruilen, wat zo belangrijk is voor de sfeer van Panini, was dit jaar moeilijk door covid", zegt de Latre. 

Niet het einde van Panini-gekte

Marketinggewijs speelt het uitstel van het EK van 2020 naar dit jaar een belangrijke rol. "UEFA heeft beslist om "Euro 2020" als officiële naam voor het EK te behouden. Veel mensen hebben daarom het gevoel dat ze stickers van vorig jaar kopen, terwijl dat helemaal niet het geval is," aldus de Latre.

Het is crisis voor iedereen

Thierry de Latre du Bosqueau, baas Panini België

De Latre denkt niet dat de dalende verkoop dit jaar wijst op een blijvende dalende populariteit. "Verzamelaars zijn nog altijd heel enthousiast en tevreden. Dit jaar is een moeilijk jaar. 2018 was daarentegen een recordjaar. Onze Rode Duivels deden het fantastisch en het WK leefde enorm. Onze stickers deden het dan ook heel goed."

Facebook-ruilgroepen boomen

Op sociale media is in ieder geval niets te merken van de dalende verkoopcijfers van de Panini-stickers. Integendeel. De "Ruilpagina Panini Stickers" telde vorig jaar nog zo'n 800 leden. Vandaag zijn dat er zo'n 1.700. "Waar we de voorbije jaren gestaag groeiden, zien we de laatste maanden bijna een verdubbeling in het aantal leden", zegt beheerder van de groep Maarten Kempeneers. 

Het lijkt er dus op dat mensen dit jaar online op zoek gaan naar plaatsen waar ze Panini-stickers kunnen ruilen, nu ruilbeurzen door corona vaak niet kunnen doorgaan. "Vroeger konden mensen naar ruilevents gaan, nu is dat moeilijk", vertelt ook de beheerder van Facebookgroep "Ruilgroep België - Panini Euro 2020" Gaëtan Claes. Hij richtte zijn groep op in 2014 en tot vorig jaar telde die zo'n 400 leden. De laatste maanden verdriedubbelde het ledenaantal tot zo'n 1.200 leden. 

Waar we de voorbije jaren gestaag groeiden, zien we de laatste maanden bijna een verdubbeling in het aantal leden

Maarten Kempeneers, Ruilpagina Panini Stickers

Al zien Kempeneers en Claes ook andere redenen voor de plotse stijging van hun ledenaantal. "Facebook is de laatste jaren geëvolueerd van een persoonlijke pagina waar je feest- en vakantiefoto's deelt naar een medium waar je gelijkgestemden zoekt in groepen en pagina's", zegt Kempeneers. 

Turkije doet mee

Ook Erik Van Olmen, die krantenwinkel "De Koerant" uitbaat aan het station van Berchem, merkt niets van de gedaalde verkoop, maar dan wel om een heel andere reden. Turkije doet dit jaar mee aan het EK, maar nam niet deel aan het WK in 2018. "Er komen heel veel Turkse jongens langs in mijn winkel. De Panini-stickers zijn heel populair bij hen dit jaar."

Van Olmen verkoopt dit jaar wekelijks zo'n 10 tot 15 dozen stickers, terwijl dat 3 jaar geleden zo'n 6 tot 8 waren. Door de coronacrisis kan Van Olmen dit jaar geen ruilnamiddagen in zijn winkel organiseren, maar ook dat speelt hem geen parten. "De jongens komen de stickers in mijn winkel kopen en ruilen ze  gewoon voor de deur."

 

Meest gelezen